Denk met me mee…..

Komend najaar wil ik een serie van zeven preken houden over mensen (christenen) die, in de loop van de geschiedenis van de kerk, een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan kerk en wereld.
Wat ik hiermee voor ogen heb is het volgende:

1. “Helden” (ook “geloofshelden”) kunnen ons inspireren. Er valt veel van hun leven te leren.

2. De plek die deze mensen innemen in kerk en wereld heeft ook vaak te maken met bepaalde theologische inzichten of persoonlijke ontwikkelingen in de relatie met God. Daar besteed ik ook graag aandacht aan, zodat we daar meer over kunnen komen te weten. Dat zal ook gelijk de link naar de bijbel worden.

De tekst van deze afbeelding vat het mooi samen: diep in de geschiedenis, diep in de Bijbel, diep in Christus.
Ik heb al een paar mensen “uitverkoren” waar ik aandacht aan zal besteden.
Dat zijn Augustinus, Calvijn, Kuyper.
Ik wil jullie vragen om met mij mee te denken: wie zou ik toe moeten voegen aan deze lijst, volgens jou?
Ik wil me niet beperken tot Europese geloofshelden: wat mij betreft mogen we ook denken aan andere werelddelen door de hele geschiedenis van de kerk. Laten we de vrouwen ook niet vergeten.
Als je je gedachten een zetje wilt geven, kijk op het weblog kerkgeschiedenis. Klik hier.
Ik ben benieuwd waar jullie mee komen……..

4 responses to “Denk met me mee…..

  • MB

    Houd ons op de hoogte! dit klinkt interessant. Suggesties zouden verder nog zijn:
    – Willibrord
    – Tertullianus
    maar misschien ook eens kijken naar wat moderne evangelicalen in de verschillende opwekkingsbewegingen in de 18e eeuw

  • Henk Algra

    Als je dr. Abraham Kuijper noemt, vind ik dat je ook Pietje Baltus moet noemen. Ik was verbaasd over haar eerste contact met de predikant in Beesd: ze weigerde hem de hand te geven…. Het siert Kuijper dat hij aan deze (ook in die tijd ervaren) onbeleefdheid voorbij ging en gewoon in gesprek met haar raakte. Maar zij heeft met haar eenvoudige en grondige kennis van de Bijbel een zeer geleerde doctor in de theologie weten te overtuigen….

    Zelf ben ik erg onder de indruk van Maarten Luther. Het wonderlijke is dat dat ontstond toen ik het boek van Erikson over Luther had gelezen (een psychologisch werk over het leven van een theoloog).
    Misschien is Luther (als bierdrinkende dwarsligger) een beetje te populair in deze tijd (vergeleken met Calvijn). Maar zijn fundamentele terugkeer naar de boodschap van de Bijbel heeft zegenrijk gewerkt over de hele wereld.

  • Trijntje

    Ik ben zelf altijd erg onder de indruk van het leven en het geloof van Dietrich Bonhoeffer.
    Vooral zijn boek “Verzet en overgave” heeft diepe indruk op me gemaakt.

    Op de site van weblog kerkgeschiedenis staat ook Dostojewski.
    Misschien niet geheel passend in deze serie, maar ik moet dan wel meteen denken aan de “gelijkenis van de Groot-Inquisiteur” die voorkomt in het boek “De gebroeders Karamazow”.

  • Corien

    Heb je weleens van Julian of Norwich gehoord? Zij was een non en leefde in de 15e eeuw. Ik heb een paar jaar geleden voor het eerst ‘Revelations of a Divine Love’ gelezen en was geraakt door haar manier van beschrijven van datgene wat zij van God had gezien. Soms raken woorden je tot in het diepst van je wezen. Dat was voor mij zo met de openbaringen van deze tot dan toe voor mij onbekende vrouw. De intimiteit met God die uit haar woorden spreekt is mij een groot voorbeeld geweest: dat wilde ik ook! Het boek is geschreven in ouderwets Engels (hoe kan het ook anders) en kan gewoon gedownload worden als pdf bestand.

    Hierbij een paar citaten (in modern Engels):
    For this is the cause why I am not at ease in heart and soul,
    for I seek rest here, in this thing that is so little, where there is no rest,
    and knowing not you, who are all mighty, all wise and all good.
    For you are true rest. You will be known, and you like me to rest in you.

    For all that is beneath you, cannot suffice me. And this is the cause why
    no soul is rested, until it is noughted of all that is made. And when my
    soul wills to be noughted for love, to have you who are all, then it is able
    to receive spiritual rest.

    God, for your goodness, give me yourself.
    For you are enough for me.
    And if I ask any thing that is less, I am always wanting.
    But only in you I have all.

    Hartelijke groet,
    Corien

Geef een reactie

