Obama in Berlijn

De verslaggeefster van CNN werd gevraagd: “Waarom is Obama zo populair in Duitsland?”
Haar antwoord: “Omdat hij geen George Bush is.”
Obama brengt vandaag een bezoek aan Berlijn. Zelfs de Volkskrant bericht dat hij “erg populair is” in Duitsland, waarna de zin een merkwaardige wending neemt: “waar meer dan 13.000 Amerikanen wonen.” Duitsland telt nu ongeveer 82.000.000 bewoners. Wat hebben 13.000 Amerikanen daar te vertellen?
Ik kan me niet herinneren dat een (nog niet officieel) presidentiële kandidaat op wat een verkiezingstournee lijkt te zijn Europa aandeed. Eerlijk gezegd vind ik het niet passen. Hij moet het niet doen, Europa moet hem het ook niet laten doen. Presidentiële verkiezingen (met de poespas en dubieuze praktijken die erbij horen) zijn binnenlandse aangelegenheden, geworteld in de cultuur van een land, en dat moeten ze ook blijven.
Formeel gezien reist Obama rond in de hoedanigheid van Senator. Maar niemand die dat in de gaten heeft, de media helpen ons ook niet, wat dat betreft. Obama ook niet.
Alleen het feit dat hij geen George Bush is, is mij niet genoeg. Deze trip, op deze manier, wint mijn stem niet.
Ik zal waarschijnlijk vanavond kijken naar zijn speech (klik hier voor de tekst van de speech). Als ik daar een opmerking over heb, zal ik het hier plaatsen. Als.

Welnu, een paar. Toch:

  • het is fijn om naar iemand te luisteren die woorden met meer dan één lettergreep en zinnen langer dan vier woorden in een keer kan uitspreken
  • dat maakt iemand nog geen President
  • Obama lijkt iemand te zijn die ge grote lijnen en thema’s van de geschiedenis kan identificeren en aanduiden.  Hebben we nodig.
  • John McCain merkte op dat hij een speech in Duitsland liever als President dan als kandidaat houdt. Ik ben het met hem eens. Dit was een speech duidelijk zonder concrete inhoud, wat je wel zou verwachten van een Senator op bezoek, waarbij je je ook afvraagt of hij naar iemand daar geluisterd had. Hij kwam een campagne-toespraak houden, en dat hoort niet in het buitenland gehouden te worden.
  • In Berlijn had Obama het over het afbreken van muren. Woorden van die strekking hoorden wij niet in Irak, Afghanistan, Israël of de Westelijke Jordaanoever. Kan hypocriet overkomen.
One response to “Obama in Berlijn

  • sarah

    yeah. it is all abit crazy. john stewart had some funny skits and stuff about obama’s whole “hero worship image” in the media.

Geef een reactie

