Tom Wright in debat

Nog een stuk uit CV Koers over Wright. Dit is het laatste wat ik doorgeef, je moet zelf een abonnement op CV Koers nemen. Maar ik vind het nuttig dat Nederlandse christenen kennis nemen van Wright, juist omdat de vrijzinnigheid hier zo invloedrijk is (alhoewel – je zou misschien beter kunnen zeggen – is geweest). Wat mij zeer aanspreekt bij Wright is zijn vermogen wetenschappelijk onderzoek te laten combineren met vertrouwen in het bijbelse verhaal. En nu: Wright in debat:

Eschatologie
Een eerste debat gaat over Wrights visie op de toekomst. Wright wijst de overtuiging af dat redding vooral zou bestaan in het feit dat ‘mijn ziel naar de hemel gaat’. Het gaat er volgens hem uiteindelijk juist om dat de hemel op aarde komt en daarom zijn niet alleen evangelisatie maar ook het werken voor rechtvaardigheid en schoonheid voortekenen van het koninkrijk (zie vooral zijn laatste boek Surprised by Hope).

Geloof en politiek
Een tweede debat gaat over de politieke implicaties van het Evangelie. Veel (evangelische) christenen willen niets met politiek van doen hebben, maar de scheiding tussen religie en politiek is volgens Wright een vrucht van het Verlichtingsdualisme en niet van het bijbelse geloof. Hij heeft opgeroepen om de schulden van de armste landen kwijt te schelden (www.ntwrightpage.com/Wright_Debt.htm) en hij laat zich soms kritisch uit over de rol van Amerika in de internationale politiek. En dat valt weer slecht bij ‘christelijk rechts’ in de VS.

Rechtvaardiging
Wrights interpretatie van ‘rechtvaardiging door het geloof’ is een derde debat, waarbij hij pleit voor een grotere scheiding tussen wedergeboorte en rechtvaardiging. De wedergeboorte als vrucht van de Geest brengt het geloof voort. Door het geloof is de gelovige deel geworden van het nieuwe verbond. In de rechtvaardiging verklaart God dat dit zo is en dat de gelovige deel is van het historische volk van God. Dus de rechtvaardiging is niet het middel waardoor we christen worden, maar Gods uitspraak dat we het al zijn op grond van het geloof, gewerkt door zijn Geest. De rechtvaardiging geeft ons de zekerheid van ons behoud (www.ntwrightpage.com/Wright_Justification_Biblical_Basis.pdf). Onder meer John Piper verschilt hierin grondig van mening met Wright. (Zie hier. N.V.)

Verzoening
Een vierde debat is gecentreerd rond het verzoenende werk van Jezus door zijn dood aan het kruis. Dát Jezus plaatsvervangend stierf staat niet ter discussie. Dát zijn dood ons vrijzet van de straf en toorn van God ook niet. Maar Wright is van mening dat in de theologie van Paulus het thema van Christus als overwinnaar op de machten centraler is dan sommige orthodoxen beweren, en dat Paulus wel zegt dat God de macht van de zonde heeft veroordeeld in het vlees van de Zoon (Rom. 8:3), maar niet dat God de Zoon zelf heeft veroordeeld (zie: www.ntwrightpage.com/Wright_Auburn_Paul.htm, vooral punt 4). Ook hier blijkt dat Wright gedreven is om vrijzinnige karikaturen van de orthodoxe positie te ontkrachten.

Advertenties

One response to “Tom Wright in debat

  • Freek

    Bedankt voor je post over NT Wright.

    Ik heb deze week een van zijn boeken gelezen en in de kritiek van Piper kan ik me wel vinden. Wat vind je er zelf van?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: