Weekend

Het is me een weekend geweest! Vol met van alles en nog wat, momenten van frustratie en momenten van dankbaarheid, tevredenheid en vreugde.
Naast dingen van persoonlijke aard, weer de confrontatie met het vreemde wezen dat wij “kerk” noemen.
Troost is dat elke menselijke organisatie een vreemd wezen is, omdat mensen vreemde wezens zijn. Verlangen is dat de kerk groeit in het vermogen de boodschap doeltreffend en effectief door te geven in onze tijd.
Vanaf deze plek een felicitatie aan mijn collega Piet van Veelen, die gisteren in Den Helder bevestigd is in het ambt van predikant. Mooi en bemoedigend om dit mee te maken. Ik wens Piet en Marleen veel zegen toe in hun arbeid voor de kerk en Gods Koninkrijk. Ik ben een bevoorrechte mens dat ik collega van Piet mag zijn.

(P.S.: Ik kan jullie één verhaal niet onthouden: gisteren doopte ik een tweeling. Het was voor het eerst dat ik een tweeling gedoopt heb. Ik heb heel hard gewerkt aan de dienst, en ik besteedde bijzondere aandacht aan de namen van de twee baby’s, want ik wilde dat correct doen (elk van de meisjes heeft drie namen, achternaam uitgezonderd). De vader presenteerde het eerste zusje, zij is keurig netjes gedoopt. Toen ik de andere wilde dopen. liet de moeder mij weten dat er toch iets mis was gegaan met de namen. Mijn vrouw zegt dat ik toen wit wegtrok. Ik wist ook niet wat ik fout had gedaan. Het was belangrijk om dat te weten, zodat ik het, in ieder geval bij het tweede kind, goed zou kunnen doen. Had ik het eerste met de verkeerde naam gedoopt? Of had ik thuis de namen toch door elkaar gehaald, ondanks mijn (vermeende) zorgvuldigheid? Daarnaast wil je de solemniteit van dat moment (voor ouders, grootouders, familie) niet door je vingers laten glippen.
Maar, eerlijk gezegd: ik weet nog steeds niet wat ik verkeerd heb gedaan, ik weet niet eens meer met welke naam het tweede kindje gedoopt is.
Gelukkig heeft de kerk altijd geleerd dat de heilzame werking van het sacrament niet afhangt van de (kwaliteit van de) persoon die het bedient. De tweeling is dus (goed) gedoopt.)

Geef een reactie

