Impact

Deze week weer onder de indruk gekomen van de impact die leiders hebben op de groepen waar ze een leidinggevende rol in vervullen.
Ik realiseer me dat leiderschap een omstreden onderwerp is, maar het feit blijft dat wanneer je invloed op iemand uitoefent, je een leider bent. En dat zijn wij bijna allemaal, op een gegeven moment. Of je het wilt of niet. Ouders, leiders van groepen en verenigingen, politieke partijen en kerken al helemaal. Over kerkelijke gemeentes gesproken: als je elke zondag meer dan 15 minuten de tijd heb om je visie op van alles en nog wat door te geven, en je je ook nog bezig houdt met het maken en uitvoeren van beleid, al dan niet in samenwerking met anderen, dan ben je gewoon een leider.
Ik merk steeds meer dat mensen en groepen echt, werkelijk gevormd worden door hun leiders. Niet zo zeer wat inhoud betreft (wat ik van iets vind), maar qua houding, karakter, manier van doen. Dingen die veelal onzichtbaar blijven maar zeer belangrijk zijn voor hoe mensen met elkaar omgaan en functioneren. Impact is daar een goed woord voor. Niet zo duidelijk meetbaar, wel duidelijk aanwezig.

Dit heb ik deze week in zowel kerkelijk als familiaal verband gemerkt. Een kerkelijke gemeente gaat, wat de grote lijnen betreft, op haar leiders lijken. Een familie ook – op de ouders dan, bedoel ik.

Ik weet niet of jij je daarvan bewust bent.
Maar sta daar even bij stil, aan het begin van deze week.
Voor wie ben jij een voorbeeld, een leider? Op wie heb jij impact?
En wat wat voor impact is dat?

Geef een reactie

