Preek Pauze

Tijdens het schrijven van een preek pauzeer ik even, om na te denken over de preek (dat is waarschijnlijk niet zo slim, maar Roland Garros begint pas over een uur).

Hier een artikel over de geschiedenis van de preek: de preek door de eeuwen heen.

Eerder deze maand heb ik wat geblogd over de preek waarop ik, naar verhouding, veel reacties kreeg. Ik heb in dat blog niet gezegd dat we niet meer moeten preken. Ook niet dat de preek nutteloos is.

Als ik zeg dat de preek een dubieuze bijbelse onderbouwing heeft, bedoel ik niet te zeggen dat de bijbel zegt dat we niet moeten preken.

Wel dat wij, in onze traditie, te veel nadruk leggen op de preek, en dan preken op een bepaalde manier, wat de bijbel niet doet (waar vind je in de bijbel een voorbeeld van een preek zoals we tijdens de opleiding leren gepreekt moet worden?). Door ons een beetje blind te staren op de preek en onze manier van preken, alsof dat Bijbels normatief is, laten we andere vormen van de communicatie van het evangelie links liggen. En dat is jammer.

Wij zouden er goed aan doen om de invloed van cultuur en geschiedenis op ons te erkennen, en niet alleen te roepen dat onze manier van doen gewoon goed Bijbels is. Als we dat doen, zijn we beter in staat om te kijken naar wat de bijbel nou werkelijk zegt, wat zou moeten leiden tot meer vrijheid om alle mogelijke communicatiemiddelen in te zetten ten behoeve van het doorgeven van dat evangelie, inclusief de (goede – zie van der Spoel) preek.

Geef een reactie

