De biecht

De komende twee zondagen hou ik een korte prekenserie over de twee sacramenten van de protestantse kerk: het avondmaal en de doop.

De uitdaging die ik erg leuk vind is om te proberen achter te komen wat men in onze tijd aan deze sacramenten heeft. Afgezien van het feit dat Jezus ons geboden heeft om ze te doen (reden genoeg om ze te blijven doen), heb ik de vraag wat de moderne mens eraan zou kunnen hebben.

Toevallig kwam ik dit verhaal tegen over de biecht (geen Protestants, wel Rooms-katholiek sacrament). Zo zie je wat Joey aan het sacrament heeft (by the way: goedgelovig schrijft vandaag ook over de biecht):
‘Wees barmhartig, vader, want ik heb gezondigd. Ik ben met een meisje van lichte zeden geweest.’
’De priester vraagt: ‘Ben jij dat, Joey Pagano?’
‘Ja vader.’
‘En met welk meisje ben je geweest?’
‘Dat kan ik niet zeggen, vader, want ik wil haar reputatie beschermen.’
‘Nou Joey, ik kom er sowieso achter, je kunt het beter gewoon vertellen. Was het Tina Minelli?’
‘Dat kan ik niet zeggen.’
‘Was het Terresa Mazzerelli?’
‘Dat kan ik niet zeggen.’‘Was het Nina Capelli?’
‘Het spijt me, maar ik kan dat echt niet zeggen.’
‘Was het Cathy Piriano?’
‘Van mij zult u het niet horen.’
‘En Rosa DiAngelo?’
‘Alstublieft, vader, vraag me niet meer.’
De priester slaakt een zucht van frustratie.‘Op zich een goede zaak dat je die naam niet wilt vertellen. Maar je hebt wel gezondigd, en je zult toch penitentie moeten doen. Gedurende de komende vier maanden mag je geen misdienaar meer zijn.’
Joey gaat terug naar de kerkbank en zit naast zijn vriend Franco.
Franco fluistert: ‘wat kreeg je?’
‘Vier maanden vakantie en vijf namen.’

Geef een reactie

