Oorlog rond de liturgie

Recentelijk heeft iemand gereageerd op dit weblog met een verwijzing naar Stanley Hauerwas. Eerlijk gezegd had ik nooit van hem gehoord.

Even intikken op ‘de Google’ (zoals President Bush dat noemde) en je komt veel van hem tegen. Indrukwekkend, de scherpte en zijn manier van dingen verwoorden. Deze, over de liturgie, vond ik aardig:

Een reden waarom wij christenen ruzie met elkaar maken over welke liederen we in de dienst zingen, welke liturgie we volgen, is dat de geboden van God ons leren dat een slechte liturgie onvermijdelijk naar slecht gedrag leidt.
Het begint door het zingen van sentimentele liederen, je bidt onvoorbereid en inhoudloos, en, voordat je het door hebt, heb je je beste vriend vermoord.

3 responses to “Oorlog rond de liturgie

  • Nico-Dirk van Loo

    grinnik Norm, ik had simpelweg aangenomen dat je van Hauerwas had gehoord, ik heb nog een leuk artikel voor je hierover, mail dan effe via de colofon van http://www.emergingnetwerk.nl

  • Henk Algra

    Ik zou meer moeten lezen om te begrijpen wat Hauerwas bedoelt.
    Wie bedoelt hij met ‘we’?
    Wat bedoelt hij met een slechte liturgie?
    Welke geboden van God leren ons dat een slechte liturgie onvermijdelijk naar slecht gedrag leidt?
    Wat zijn sentimentele liederen?
    Wie is die beste vriend?

    Zoals ik het lees komt het op mij te oordelend en te stellig over. Maar ik ken de context niet….

  • Henk Algra

    In zijn recent verschenen boek ‘Geloven als antidepressivum’ legt dr. Sytze Ypma een opmerkelijke verbinding tussen enerzijds onze ‘depressogene’ cultuur en anderzijds de genezende werking van het christelijk geloof. Daarbij ruimt hij een belangrijke plaats in voor de liturgie, maar ook voor de biecht.

Geef een reactie

