Afstand nemen van je dominee

Na Barack Obama moet John McCain nu afstand nemen van niet één maar twee dominees.

Klik hier voor het verhaal over McCain en Ds. John Hagee, en wat video’s van Hagee. McCain heeft ook gezegd dat hij de steun van Reverend Rob Parsley niet accepteert. Klik hier voor een fragment over McCain en Parsley. Je moet wel even opletten, want dingen kunnen makkelijk uit hun context gehaald en vervormd worden.

Ik vroeg mij af of mensen ooit afstand van mij als dominee c.q. predikant hebben genomen, en waarom (wat inhoud betreft, niet dat ik als persoon wel eens een oen kan zijn). Ik doe dit meer dan 30 jaar, en ik denk dat dat in de loop der jaren wel gebeurd is. Niet zo nadrukkelijk en en publique, maar toch.

De reden? De prediking van Gods genade. De prediking van een overvloedige, onbegrensde, onvoorwaardelijke genade levert soms negatieve en heftige reacties op. Meerdere bekwame en bekende voorgangers van mij hebben dat ook meegemaakt. Ik heb vaker het advies gelezen: als mensen niet in opstand komen over je prediking van de genade, dan heb je het niet goed gedaan.

Van die prediking neem ik geen afstand.

One response to “Afstand nemen van je dominee

  • AW

    Ik vind het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat, als mensen vanwege de inhoud afstand nemen van een predikant, de prediking van Gods genade daarvan de reden is. Begrijp mij goed, dat kan soms best de reden (of een reden) zijn. Maar je kunt toch niet in zijn algemeenheid stellen, dat dat dé reden is? Door dat te doen, dreig je m.i. inhoudelijke kritiek op de predikant bij voorbaat ontoelaatbaar te doen zijn; wie zou immers met recht kunnen of mogen ontkennen dat Gods genade overvloedig is? En niet alleen dat; kritische hoorders lopen dan het risico verdacht te worden en buitenspel te worden gezet.

Geef een reactie

