Proef op de som

Vandaag veel kilometers gereden en geluisterd, onder andere, naar een paar preken van Tim Keller uit New York. Hij houdt een prekenserie over Job. Je kent het verhaal, waarschijnlijk: Satan komt op audiëntie bij God en stelt de vraag waarom Job God trouw blijft dienen, en vraagt zich hardop af of Job dat doet omdat God hem beschermt en zegent. “Stel dat u uw hand naar hem uitstrekt, en aantast wat hem toebehoort, zal hij u ongetwijfeld in uw gezicht vervloeken”. En, “zou Job U werkelijk zonder reden zoveel ontzag voor U hebben?”

Het punt van Keller was, uiteraard, dat we God lief hebben niet omdat Hij dan dingen voor ons doet, maar omdat Hij het waard is om lief te hebben, ook al loopt je leven niet (of minder) zichtbaar gezegend.

De vraag kwam in mij op: stel dat je niet meer in de hel zou geloven: dat je helemaal niet meer bang zou hoeven te zijn dat jijzelf of iemand die je lief hebt naar de hel zou gaan. Stel zelfs dat er geen (prachtige) hemel zou zijn. Zou je nog steeds in God geloven en Hem dienen? En nog moeilijker: je medemens lief hebben?

Snap je wat ik bedoel? Wij geloven niet in God opdat ons leven gezegend wordt (Ten minste, dat zeggen wij. Naar mijn mening gedragen wij ons vaak wel zo.). Maar achter veel van ons christen zijn ligt (de dreiging van) de hel en het uitzicht op de hemel. Zou Satan, op audiëntie bij God, over ons deze vraag kunnen stellen: Natuurlijk geloven zij allemaal in U. Want ze willen niet in de hel komen. Stel dat er geen hel zou zijn, of geen hemel als beloning, wat zou er gebeuren met hun geloof en hun braaf gedrag?

Neem de proef op de som. Probeer je geloof en goed gedrag vast te houden als je niet de beloning van de hemel of de straf van de hel in het vooruitzicht zou hebben. Je zal waarschijnlijk dagen of weken hiervoor moeten uittrekken, want het is wennen.

Ik ben benieuwd.

3 responses to “Proef op de som

  • Henk Algra

    Elders heb ik er ook wel eens over geschreven, in een andere context. Maar John McGee (van huis uit theoloog, maar vooral bekend van de Gentle Teaching, een methodiek in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking) heeft het over kapitalisme van de ziel.

    Door consequent te belonen en te straffen worden mensen afhankelijk van de opvoeder. Belonen en straffen komen in de plaats van de relatie. Het gevolg is dat als het belonen en het straffen verdwijnt, dat het goede gedrag dan ook niet beklijft.

    Je kunt het vergelijken met mensen die geen kaartje kopen als er toch geen conducteur langs komt. Of met mensen die zeggen: “Voor niks een kaartje gekocht, want ik heb geen conducteur gezien.”

    Ik zie inderdaad een parallel met het geloofsleven. Waarom geloven wij. Uit angst voor straf, uit behoefte aan beloning, of uit liefde voor God?

    Overigens geloof ik wel degelijk in een hemel en ook op een bepaalde manier in de hel, maar het is niet mijn ‘drijfveer’ om te geloven.

  • elizabeth

    Het Voornaamste Is dat je een Levende Relatie hebt met de Levende Here Jezus Christus, de Here draagt mij door dit aardse Leven, door Dromen Visioenen en Krachten, Angsten heb ik niet, aan een Beloning geen Behoeften,ik heb alleen Liefde voor mijn Schepper, het Overige van mijn Leven ligt in Zijn Hand, en Geloof mij , net als de Vogels kom ik niks tekort.,God zorgt voor Mij.

  • elizabeth

    De Hemel of de Hel is voor mij ook geen drijfveer om te Geloven,Mensen die akelige doen,kunnen niet gelukkig zijn,hun gezichten zitten vol van Ergernissen,en gekte, de Goede dingen die je doet voor je medemens,krijgen zo n goed gevoel in je eigen Hart,denk altijd als je iemand helpt, Deze persoon kon ik zelf zijn,je moet ook altijd denken Hoe zou ik mij voelen, als ze geen Kaartje voor de Trein zouden kopen ,en je zou er recht op hebben, dus geef de Keizer wat hem toekomt,zoals Jezus Sprak, dan ga je toch anders denken, de Hel daar is satan de eigenaar van, je mag kiezen via je Vrije Wil, zelfs de Engelen mochten dat, Maar de rekening is voor jezelf, door verkeerde dingen te doen, krijg je spijt en kom je weer op een Hoger Pad, het zijn je aardse Levenslessen, ieder mens heeft al meerdere levens gekregen van God, in een Leven kan je niet alles Leren, Reincarnatie, de Kerk wil er niet aan Geloven, de Almachtige heeft meer dan de Mens kan Bedenken, je krijgt zoveel kansen, om na je dood Goed terecht te komen, de Hemel is de Hoogste plaats, dan word je nooit meer Geboren op deze aarde omdat je Lessen voltooid zijn, Gods Universiteit.

Geef een reactie

