Lang weekend

Het was een lang weekend vol verschillende soorten diensten (vandaar geen nieuw bericht). Flink buffelen, elke avond tot laat. Ik ben vanochtend dus nogal moe, in de goede zin van het woord. Als het mag, wil ik even positief terugkijken op dit weekend, in het besef dat niet iedereen mijn bijdragen op dezelfde manier waardeert.

De gedachte die overblijft is dat je weer ziet dat rode draden in je leven terugkomen en samenkomen in zo een weekend, wat het bijzonder rijk en waardevol maakt.

Op Hemelvaart een dienst vanuit de Heidelbergse Catechismus, waarbij ik veel moest denken aan mijn (theologische) wortels.

Zaterdag een trouwdienst in Amsterdam. Je moet je voorstellen: je arriveert vrij vroeg en hebt tijd over om een terrasje te pakken, want het is schitterend weer. De boten varen langs, je kijkt naar de mensen, en je vraagt je af welk je liever zou doen: deze dienst leiden of een eindje gaan varen. De dienst moet doorgaan, dat doe je dus. Het betreft een stel dat je op Alpha hebt ontmoet, een stel dat terug is gekomen bij de kerk. Allerlei thema’s komen samen: Amsterdam, kerk zijn in de stad, betrokkenheid bij jonge mensen, oudere mensen die op een goede manier mee kunnen gaan met de tijd. Toch liever de dienst…..

Gisterenochtend een dienst waarin veel moest gebeuren: avondmaal, dodenherdenking, bevrijdingsdag, Prediker, (dank)gebeden, het Wilhelmus. Ik heb een dienst samengesteld uit verschillende elementen: Psalmen, (modern gezongen) gezangen, momenten van stilte, bluegrass music (klik hier voor meer), een filmfragment (klik hier voor meer). Eén van de oudste echtparen in onze gemeente was aanwezig (geregeld door hun kinderen. Wegens ouderdom heb ik ze nog nooit in een dienst gezien). Wat was het mooi om zijn emotie te zien, vooral bij het zingen van het Wilhelmus. En de reactie na afloop van een paar jongere mensen: dat was een emotionele en mooie dienst, zeg! Nog een stel dat aan het zoeken is naar God en kerk.

’s Middags in Houten. Heel wat anders. De ouderling van dienst zei tegen mij: je bent hier gewoon thuis. En zo voelt het ook, elke keer in Houten. Ik weet niet wat het was, maar ik kreeg bijzonder veel reacties en gesprekken na de dienst. Het was een preek uit Prediker over genieten van het leven. Blijkbaar valt het, zelfs in Houten, (soms) niet mee om te kunnen genieten.

Dit kan klinken alsof ik mijzelf een klop op de schouder geef. Zo bedoel ik het echt niet. Ik ben dankbaar voor alles wat God mij de laatste jaren (decennia?) gegeven heeft, waardoor zo een weekend mogelijk is. Het geeft kracht om door te gaan, ook wanneer een weekend niet zo geslaagd is.

Geef een reactie

