Useless Beauty

Gisteren werd een boek over het Bijbelboek Prediker bezorgd dat ik besteld heb.

Useless Beauty heet het, door Robert K. Johnston. Hij is professor theologie en cultuur aan Fuller Seminary, en filmcriticus. Hij bekijkt Prediker door de lens van moderne films. Ik heb het nog niet uit, maar omdat ik van films (en nu van Prediker) houd, vind ik het een boeiend boek. Johnston beweert, terecht meen ik, dat het in onze samenleving de filmmakers zijn die de fundamentele metaforen scheppen en vertellen die ons leven verklaren. Als je onze samenleving wilt begrijpen, dan moet je, tegenwoordig, naar de bioscoop. Een paar dingen die mij troffen (niet samenhangend):

Hij merkt op dat de Griekse vertaling van het Oude Testament het vers Exodus 20:18 (Heel het volk was getuige van de donderslagen en lichtflitsen) zo vertaalt: Heel het volk zag de stem van de Heer. Mooie gedachte, hé?

De film American Beauty heeft grote indruk op mij gemaakt, een film die veel thema’s uit Prediker vertolkt. Johnston noemt de stem van Lester aan het begin en het eind van de film: Het is moeilijk boos te blijven als er zoveel schoonheid in de wereld is. (…) Ik kan alleen dankbaar zijn voor elk moment van mijn stomme, betekenisloze leven. (It’s hard to stay mad when there’s so much beauty in the world…. I can’t feel anything but gratitude for every single moment of my stupid little life.)

En nog iets: Johnston citeert een gedicht van Elizabeth Barrett Browning: ‘Aurora Leigh’. Mooi gedicht:

Earth’s crammed with heaven,
And every common bush afire with God;
But only he who sees, takes off his shoes-
The rest sit around and pluck blackberries.
[De aarde puilt uit van de hemel
Elke gewone struik vlamt op met God
Alleen hij die zijn schoenen aftrekt ziet het-
De rest plukt alleen maar wat frambozen.]

Stel dat we de stem van God zouden kunnen zien…….

Volgens mij moet je daarvoor je schoenen uittrekken. En dat doen we niet zo vaak. Want we zijn de eerbied kwijt.

Geef een reactie

