Gegen die wand

Vanochtend een open en eerlijk blog gelezen over iemand die heel lang werkzaam is in de kerk, en ontdekte dat hij vanaf het begin van zijn werkzaamheden boos op God was. Hij noemt wat er gebeurde toen hij zich dat realiseerde: hitting a wall. Lees zijn verhaal hier.

Boosheid is een heel subtiel iets. Het treft leiders, mensen die hun nek uitsteken, mensen die risico’s nemen, en dus ook dominees, vaak ongemerkt. Ik heb dit ook meegemaakt, en alhoewel ik geloof dat ik van de grootste ellende van boosheid verlost ben, wil de boosheid nog steeds af en toe de kop opsteken. Deze dagen heb ik weer het gevoel dat dat mij parten zou kunnen spelen. Het verschil tussen nu en toen is dat ik het veel sneller opmerk, en dat ik ook sneller Gods troostende hand voel.

Zoals gisteren, toen we in een kerkelijke vergadering (geen dienst) een aantal liederen achter elkaar zongen, prachtig begeleid op de piano door een jonge Zuid-Koreaanse vrouw. Of dat iemand mij vertelt dat hij zich ook ontworsteld en bevrijd heeft van delen van het oude christelijke paradigma, hetzelfde proces dat ik doorlopen heb. Wij zijn metgezellen. Als het verhaal over Jezus in Marcus 1 dat je aan een groep daklozen vertelt ook jou treft.

Ergens in de reacties op het blog van Michael Spencer zei iemand: Je botst tegen de muur, en de muur is Jezus.

Yes.

One response to “Gegen die wand

  • Henk Algra

    Eén van onze vroegere predikanten had (volgens mij) een goede pastorale blik op veel menselijk gedrag. Dat maakte ook dat hij goed kon relativeren, ondanks het feit dat kerkelijk leed hem bepaald niet bespaard is gebleven. Zelfs tegen en over mensen die hem erg zwart maakten was hij nooit zwart-wit.

    Eén van zijn uitspraken was dat er achter de uitdrukking: “maar God zal jou nooit in de steek laten” ook veel verborgen boosheid kan zitten. Tegenover mensen die jou teleurstellen stel je dan God bij Wie je altijd terecht kunt.

    Het is hélemaal waar, en je vindt dit thema ook terug in de Psalmen. Maar, zei deze predikant, kijk ook eens naar het motief waarom iemand zoiets zegt. Wat is de leidende gedachte? Is dat de boosheid op mensen waardoor je God op een voetstuk zet? Of is het een uitspraak die je doet vanuit een volledig vertrouwen op God? Let maar eens op bij kerkelijke spanningen, hoe mensen dit gaan verwoorden, aldus deze predikant. En hoe de boosheid dan ook een heel kerkelijk samenleven kan verstoren.

    Ik moet hier vaak aan terugdenken. In je leven bouw je altijd boosheid op. Dat hangt samen met de gebrokenheid van de samenleving. Maar hoe ga je er vervolgens mee om? Welke kleur krijgt die boosheid in je geloofsleven?

    Signaleren van je boosheid is in ieder geval een belangrijk thema, dat je aansnijdt in je blog….

Geef een reactie

