Chiwara

Mijn vrouw heeft mij de opdracht meegegeven iets moois mee te nemen uit Ghana. Volgens mij heb ik al verteld dat dat niet meeviel.

Op de laatste dag heb ik wat gevonden dat ik mooi vond, en toen ik thuis kwam was ik blij dat zij het ook mooi vindt! Het gaat om twee figuren, een paar. Ze komen uit Mali. Ik dacht dat het paarden zijn, maar dat zijn ze niet.

Via het net ben ik achtergekomen dat het om Chiwara figuren gaat. Dat zijn antilopen, een mannetje en een vrouwtje. Het vrouwtje draagt een baby’tje. Volgens de overlevering leerde de Chiwara (antilope) aan het begin van de geschiedenis de Malinezen alles over landbouw en wat nodig was te overleven in een onherbergzaam land. Deze beelden worden op het hoofd gedragen tijdens de ceremoniële dansen en rituelen die de harmonie en vruchtbaarheid van de gemeenschap waarborgen. En, uiteraard, het moet een paar zijn. De beelden werden ook als paar verkocht. Ik heb ze in The Wild Gecko gekocht, een winkel vol mooie dingen.

Hopelijk vinden deze mooie beelden een goede plek in onze woning waardoor ze kunnen bijdragen aan de vrede van dit huis.

En natuurlijk blijven we bidden.

2 responses to “Chiwara

Geef een reactie

