Wat vind je?

Gisteren heb ik mijzelf een moeilijke opdracht gegeven.

Tijdens de dienst werd het huwelijk van een stel in de kerk ingezegend. Op zich apart en leuk genoeg. Mijn persoonlijke beleid is om door te gaan met de preekteksten waar ik mee bezig ben ondanks de bijzondere diensten. Dit keer heb ik het voor mijzelf knap moeilijk gemaakt, want de preektekst uit Prediker luidde (samengevat) als volgt:

Het is beter dat je naar een huis vol rouw gaat dan naar een huis vol feestrumoer, want in een huis vol rouw eindigt iedereen. Dat neme ieder mens zijn leven lang ter harte (Prediker 7:2).

Na de dienst kreeg ik verschillende reacties (ook thuis toen mijn vrouw niet helemaal enthousiast was).

Een paar mensen merkten op dat het te merken was dat ik met vakantie was geweest.

Iemand was het niet helemaal met mij eens, en zij had ook een beetje gelijk.

Nog een persoon heeft een zin uit de preek beluisterd door een filter van moeiten die hij/zij met mijn preken in het algemeen heeft, en een heleboel dingen die ik niet gezegd hebt er aan toegevoegd (in de eigen gedachten). Gelukkig werden de zorgen geuit, waardoor je er even over kunt praten met elkaar.

Nog iemand vond het deel van de preek waar mijn vrouw moeite mee had juist verhelderend en opbouwend: “daar kan ik wat mee”.

Al eerder heb ik gepleit voor meer interactie rond de preek.

Deze ervaring bevestigt en voedt dat verlangen. Wij zouden veel meer van elkaar kunnen leren, veel meer met elkaar delen, elkaar kunnen helpen Gods woord een authentieke plek te geven in ons leven. Mijn droom is dat de gemeente samen rondom het Woord staat, en dat in de praktijk laat zien, ook in de dienst, in plaats van het (al dan niet lijdend) voorwerp van een monoloog te zijn.

Geef een reactie

