Vredig Ghana

Vanochtend ruim op tijd terug op Schiphol, na een goede en korte vlucht. Het blijft mij verwonderen welke afstanden die toestellen kunnen afleggen. Ik was dit keer wel minder onder de indruk van de servicegerichtheid van het cabinepersoneel dan op de heenreis. (Je zou denken dat ze, op zo een korte en niet volgeboekte vlucht, (beter) hun best zouden doen aan klantenbinding. Om deze service zou ik niet per se weer voor de KLM kiezen.)

De indruk van Ghana die mij het meest bij is gebleven is het feit dat de samenleving, alhoewel (soms) chaotisch, niet beangstigend is. Je hoeft nergens bang voor te zijn. Mijn vriend vertelde dat, wanneer hij uit veel Afrikaanse landen vertrekt, een last van angst van hem afvalt als het vliegtuig opstijgt. Die ervaring ken ik ook (uit Nigeria).

In Ghana is dat beslist niet zo. Mensen zijn vriendelijk, rustig, beleefd, en altijd in voor een grapje. Op het vliegveld tref je borden aan: wij zijn hier voor jou. Voor die service hoef je niets te betalen. Wij willen iedereen op de beste mogelijke manier een aangename ervaring bieden op dit vliegveld. Wij verwachten ook dat jij je beleefd en netjes gedraagt. Er lopen zelfs personeel in uniform rond om je te helpen mocht het nodig zijn.

Dat maakt een bezoek aan Ghana een plezierige en unieke ervaring in Afrika, denk ik.

Voor herhaling vatbaar……….

Geef een reactie

