Lafiya

Gisteren bezocht ik de “Art Village” in Accra. Daar kan je van alles kopen aan souvenirs, in het bijzonder houtsnijwerken (ik hoop dat dat het goede woord is. Ik heb nu niet de middelen om mijn taalgebruik te controleren die ik thuis heb.). De kwaliteit was, over het algemeen, matig. Ik heb ook niets gekocht.

Wij werden rondgeleid door een paar mannen die mijn vriend kende. Het was een aangename (maar wel hete) middag, daar vlakbij de zee.

Bij een groep mannen die met elkaar aan het praten waren ving ik opeens een paar woorden op die ik herkende. “Mai kyau”, onder andere. Mooi, betekent dat, in het Hausa. Ik vroeg ze of ze Hausa kenden, dat was ook zo. Een paar mannen kwamen zelfs uit het noorden van Nigeria.

Toen heb ik een poging gedaan een aantal dingen te roepen, kijken of zij mij begrepen, en andersom. Het is, tenslotte, bijna 21 jaar geleden dat ik voor het laatst Hausa heb gesproken.

Het was een ontzettend leuke ervaring. Wat mij opviel was de muzikale klank van die taal, zoals bij veel afrikaanse talen. De toonhoogte waarop je iets zegt is bepalend voor wat je in werkelijkheid zegt. 

Bijvoorbeeld: Ka je.

Als je dat met de toonhoogte laag – hoog zegt, dan is dat in de gebiedende wijze. Je gebiedt iemand om weg te gaan. Jij moet gaan.

Als je dat met de toonhoogte hoog – hoog zegt, dan verandert het in de voltooide verleden tijd: Je bent gegaan. Of: je ging.

Dat maakt een taal mooi klinken. Het was ook mooi om er zo mee te spelen met die mannen. En alles was “lafiya” – goed.

Wij namen afscheid van elkaar met de woorden: Allah ya sa albarka, en Gai de gida. 

Moge God je zegenen, en doe de groeten thuis.

Bij deze.

One response to “Lafiya

  • Benjamin

    Wat een leuke belevenis! Ik heb Hausa ook altijd een mooi taal gevonden. Die mannen zullen wel verbaasd hebben gekeken. Doe je voorzichtig daar & veel plezier!
    Benjamin

Geef een reactie

