Accra

Na een vertraging bij de start (unaccompanied baggage) en een vertraging bij aankomst (onweersbui) zit ik in Accra. Veel efficienter dan Nigeria (toen). Geen gedoe. Het was al donker, ik heb dus niet veel gezien onderweg naar de guesthouse.

Maar wat is dat weer een typisch gevoel, zeg. Zo een guesthouse: echt Afrikaans. Je slaapt onder een ventilator, het is warm en broeierig. Weer een plensbui midden in de nacht. Het toilet doet het niet, je moet er zelf een emmertje water doorheen gooien.

Om 06.00u word je wakker: de hanen kraaien, iemand veegt de stoep, je hoort mensen met elkaar praten, je ruikt het vuur van de buren. Even later hoor je iemand gebruik maken van de kortegolf radio.

Een koude maar dus ook lekkere douche, een klein stroompje water. Even zoeken naar hoe je de broodrooster aansluit, er is niets om op dat witte plakkerige brood te doen dan Blue Band. Het zij zo. Gelukkig wat Sultana’s en drie appeltjes meegenomen uit NDL.

Ik loop even naar buiten. Daar zit de bewaker. Hij is blij om mij te zien. Hij is blij om wie dan ook te zien, zoals Afrikanen dat hebben. Wij begroeten elkaar uitgebreid. Als ik hem verteld heb dat ik goed geslapen heb, roept hij: “You sound good!”

Uiteraard.

One response to “Accra

Geef een reactie

