De komende generatie

Gisterenavond heb ik een lezing over Prediker gehouden voor een groep gereformeerde studenten.
Gaaf om daar te zijn.
Het was wel zoeken om aansluiting, want dat is een wereld die ik helemaal niet ken (mijn studententijd zag er echt helemáál anders uit, en ik ben inmiddels 35 jaar verder..;-)
Mooi om enthousiaste jongeren te zien, bezig om de tradities van kerk en vereniging vast te houden (stropdas, elkaar aanspreken met "amici", psalmen zingen), maar ook heel duidelijk een product van hun tijd (tijdens de pauze een populair dom computerspelletje op de beamer spelen).
Ook weer getroffen door het moralistische van het christen-zijn. Ook deze jongeren vinden het moeilijk om los te komen van "wat moet ik doen?" en te ontdekken "wie moet ik zijn?", of beter en liever gezegd: "wie ben ik?".
Tegenwoordig stel ik bij dit soort gelegenheden de vraag: wat is nou het wezenlijke verschil tussen wat wij in de kerk vertellen en wat de Imam om de hoek of Emil Ratelband vertellen?
Vaak weten mensen dat niet goed aan te geven.
Zou jij dat in een zin kunnen doen?

One response to “De komende generatie

Geef een reactie

