Geschorst

Woord vooraf: Dit is een vrij lang blogje. Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om het te lezen. Prima. Ga snel door naar het volgende weblog. No hard feelings.

Gisteren heb ik gelezen dat de theologische universiteit
waar ik aan gestudeerd heb (Westminster Theological Seminary), in een crisis is
beland. Een professor Oud Testament, Peter Enns, is geschorst en zal ontslagen
worden.

De reden is een boek dat hij schreef, met de titel Inspiration and Incarnation. In dat boek
probeert hij christenen te helpen om te kunnen gaan met de vragen uit de
wetenschap over de betrouwbaarheid van de bijbel die in onze tijd gesteld
worden. Kort samengevat stelt hij dat net als Jezus zowel God als mens was, zo
bevat de bijbel “goddelijke” trekjes en “menselijke” trekjes. Dat heeft
allerlei gevolgen voor hoe je omgaat met de zogenaamde “tegenstrijdigheden” in
de bijbel en de relatie tussen de bijbel en andere geschriften uit die tijden.
(Ik heb het boek niet gelezen, er pas gisteren van gehoord. Deze samenvatting
heb ik kunnen vinden door recensies van het boek te lezen. Hier kan je verschillende recensies vinden.)
Het bestuur van Westminster vindt dat Enns buiten de kaders
van schrift en belijdenis verkeert, en heeft hem dus geschorst. De verwachting
is dat hij komende zomer ontslagen wordt.

Deze gebeurtenissen zijn slecht voor alle betrokkenen. Ik
vind het verdrietig dat dit weer gebeurt in de christelijke wereld, en, in dit
geval, op de school waar ik op gezeten heb. 

Sinds gisteren heb ik veel nagedacht over waarom het zo vaak
voorkomt dat mensen die anders denken dan langs de traditionele wegen zoveel
tegengas krijgen en vaak geschorst en afgezet worden. Daar wil ik een paar opmerkingen
over maken.

Het valt mij op dat de zaken waar “moeilijk” over gedaan
wordt sterk afhankelijk zijn van wat er op een gegeven moment in de
geschiedenis speelt. Servet kwam op de brandstapel terecht om zijn kijk op de
drie-enigheid van God, Wyclif eveneens op de brandstapel omdat hij de bijbel
centraal stelde (boven het kerkelijke gezag). Jeanne d’Arc moest branden omdat zij, o.a., de stem van God hoorde.
Schilder werd afgezet mede om zijn kijk op doop- en verbondsopvattingen,
verschillende dominees en ouderlingen in 1968 omdat ze een “Open Brief
ondertekenden.

In onze tijd zijn we
veel toleranter dan vroeger: je kunt nu bijna van alles roepen over de bijbel
(voornamelijk de historiciteit ervan), pastorale zaken als samenwonen of
homofilie, dat je Gods werk overal in de wereld vindt, ook in zogenaamde
“heidense” culturen. Geen haan die daarnaar kraait. Een onderwerp als de hel
ligt nog steeds gevoelig, in wat behoudender kringen zaken als de sabbatsrust,
kerkliederen, de doop.

Het zou, denk ik,
goed zijn als kerkelijke leiders meer rekening met de geschiedenis van de kerk
met betrekking tot dit soort kwesties zouden houden. Vragen stellen als: waarom
ligt dit nu zo gevoelig? Zal het over 200 jaar ook zo gevoelig zijn? Hoe past
deze kwestie binnen de ontwikkeling van kerk en samenleving? Is dit het nou
echt waard om het leven van iemand te verwoesten en de kerk zo in het openbaar
te schande te zetten?

(voor het tweede deel klik hier)

Advertisements

2 responses to “Geschorst

  • marianne

    Zolang evangelicals voornamelijk hun identiteit tegenover anderen formuleren blijven dit soort uitwassen zich voordoen: ‘since the modernist were relativists about authority, their critics had to be absolutists; because the liberals favored dynamic and fluid views of history, the antiporgressives need a stable and rigid superstructure, they found this in an assertion of the infallibility or more the inerrancy of the canonical Bible’ (Martin Marty, The irony of it all 232)

  • Henk

    Vandaag (10 april) een artikel over het boek en de situatie rond de schorsing in het Nederlands Dagblad.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: