De tienden

Volgens het ND van vandaag betaalde een
vrijgemaakt-gereformeerd kerklid in 2006 gemiddeld 428 euro aan de kerk. Deze
bijdrage, die jaarlijks met ongeveer vier procent stijgt, loopt ruimschoots in
de pas met de stijging van de inkomens.

Vrijgemaakten blijken vrijgevig te zijn. De meeste kerkleden
van andere kerken geven (aanzienlijk) minder. Je moet rekening houden met het
feit dat veel kerken veel “papieren leden” hebben. De Vrijgemaakte Kerk heeft
minder papieren leden, waardoor het gemiddelde bijdrage per lid hoger wordt.

Nederland telde in 2003 bijna 7 miljoen huishoudens. Zij
beschikten gemiddeld over een besteedbaar inkomen van
28 duizend euro. In 2005 was dat 29.100 duizend euro. (Centraal bureau voor de
Statistiek)

Als ik het goed uitreken, is dat gemiddeld 1,47% (dank AW) per kerklid.
Ik vind dat vrij laag, en ik vraag me af hoe dat komt.
Wij weten allemaal dat Nederlanders zeer vrijgevig zijn
voor wat betreft ontwikkelingssamenwerking, liefdadigheid en (financiële) hulp
bij rampen.
Mijn (kerkelijke) opvoeding leerde mij om uit te gaan van een bijbelse
norm van tien procent van je bruto inkomen (de eerste opbrengsten). En ik
bedoel dat niet wettisch, maar als algemene richtlijn.
Ik weet toevallig dat mijn vader ernaar streeft om 15% van
zijn bruto inkomen weg te geven aan kerk en liefdadigheids- en zendingsorganisatie’s.
Dat is mijn voorbeeld (ik herhaal: niet wettisch, en ik zeg hiermee ook niet dat ík dit niveau bereik).

Wanneer het de kerk betreft, vinden Nederlanders het blijkbaar
niet nodig of wenselijk om meer
dan €35,00 per maand aan de kerk te schenken (gemiddeld. Mijn lezers zijn buitengewoon vrijgevig, denk ik).
Ik ben benieuwd waarom dat is.
Ideeën?

Tithing

4 responses to “De tienden

  • Sarah

    wow. that is really interesting. does that mean that christians in NL give more to other charities than to the churches they attend? that is a very different cultural thing then because i would assume that here in the states christians tend to give to their church (if they give at all) and less to other charities.
    it is sometimes really hard for us, but i think that titheing is an important spiritual discipline. i have a friend who likes to say that you can tell where someone’s priorities are by simply looking at their checkbook.

  • AW

    Mag het ook 1,47% zijn? Ook nog weinig, maar toch.
    Overigens denk ik dat het wat te gemakkelijk is om de oudtestamentische 10% zonder meer over te planten naar vandaag. Hetgeen niet wil betekenen dat ik zou vinden dat wij tevreden achterover kunnen leunen.
    Uit mijn fiscale praktijk weet ik dat in het algemeen christelijke cliënten aanzienlijk meer geven aan goeddoelinstellingen (waaronder de kerk) dan anderen (in die gevallen weet de linkerhand dus wel wat de rechterhand doet). Een relatief gegeven, maar toch.

  • Jan

    hoi norma
    toen ik voor het eerst met het belastingform in aanraking kwam, zei een (fiskaal deskundige) kollega dat de meeste mensen tòch niet aan giften-aftrek toekwamen (1% onzuiver inkomen is niet aftrekbaar)… 10% van o.i. is max aftrekbaar. dààr kom ik idd niet aan. maar wèl een heel eind. en meer de helft van giften gaat naar de kerk.
    groetjes

  • Sarah R.

    For some reason I have been thinking about this on and off. Here part of our tithe goes to the “business” of the local church, things like paying the pastor, keeping the lights on, stuff like that. If so few people in NL are tithing than how are pastors supported and how does the church have the funds to continue to work?

Geef een reactie

