Superstar

De rock opera Jesus Christ Superstar heeft een grote indruk
op mij gemaakt toen ik een tiener was en het uit kwam.
Ik was in een gereformeerd milieu groot gebracht, waarin het
geloof voornamelijk verstandelijk uitgedrukt werd.
Wij leerden geloofsstellingen uit ons hoofd, en wisten alles
over de verschillen tussen “ons” en andere “christenen”.
Maar om nou te zeggen dat het mij/ons raakte…
De rock opera zette die wereld op z’n kop.
In de muziek, de taal van onze tijd.
Echte mensen, met hun zekerheden en twijfels.
Alles niet zo in kannen en kruiken, niet de geijkte en
gelikte antwoorden.
Rauw, aards, emotioneel.
Daarom raakt het mij nog steeds, ook al weet ik wat er bijbels
en theologisch niet klopt.
Vanochtend gekeken naar de versie van de musical uit 2000.
Briljant. Prachtig. Ontroerend. Aangrijpend.
Hoe ouder ik word, hoe minder ik heb aan de gelikte
antwoorden, hoe meer ik me realiseer dat we bar weinig weten over hoe dit
verhaal betekenis te geven.
Maar de zekerheid dat het waar is, en de enige redding die
we hebben, groeit met de dag.
Hier één van de meest aangrijpende fragmenten uit de
musical.
Judas verschijnt voor de Sanhedrin en geeft het “bloedgeld”
terug.
Vol wroeging verhangt hij zich.
Tekst en video, als je tijd hebt. 

Judas
My God, I saw him He looked three-quarters dead
And he was so bad I had to turn my head
You beat him so hard That he was bent and lame
And I know who everybody’s Going to blame
I don’t believe he knows I acted for our good
I’d save him all the suffering If I could
Don’t believe Our good Save him If I could


Priest

Cut the confessions Forget the excuses
I don’t understand why You’re filled with remorse
All that you’ve said Has come true with a vengeance
The mob has turned against him You’ve backed the right horse


Caiaphas

What you have done Will be the saving of Israel
You’ll be remembered forever For this
And not only that You’ve been paid for your efforts
Pretty good wages For one little kiss


Judas

Christ! I know you can’t hear me
But I only did what you wanted me to
Christ! I’d sell out the nation
For I have been saddled With the murder of you
I have been spattered With innocent blood
I should be dragged Through the slime and the mud
I have been spattered With innocent blood
I should be dragged Through the slime and the mud

I don’t know how to love him
I don’t know why he moves me
He’s a man He’s just a man
He’s not a king He’s just the same
As anyone I know He scares me so!
When he’s cold and dead Will he let me be?
Does he love me too? Does he care for me?
Ohhhhh…

My mind is darkness now
My god I am sick I’ve been used
And you knew All the time
God I’ll never ever know
Why you chose me for your crime
For your foul bloody crime
You have murdered me! You have murdered me!
So long, Judas Poor old Judas

Geef een reactie

