Ik schaam me

Ik weet niet hoeveel schietgebedjes naar de hemel zijn
gerezen naar mijn oproep.
Ik ben, in ieder geval, geraakt door dit lied (de tekst,
bedoel ik).
Uit Zingende Gezegend, de tekstschrijver is A.F. Troost. 

Jezus, die angstig en bedroefd is, in de nacht voor zijn kruisiging.
Hij heeft een vriend nodig, iemand die bij hem wil blijven.
Dit zelfs afgezien van de geestelijke factoren die speelden.
Gewoon iemand die hem niet in de steek laat.
Dat kunnen zij niet.
Het is niet eens de angst die hen in de greep houdt – anders
waren ze weggegaan, zoals ze even later wel deden.
Gewoon moeheid. Ze sliepen.
Beschamend: “slaap verder, ongestoord, jongens. Ik blijf wel
wakker……”
Ik hoor Hem dat tegen mij zeggen.
En ik schaam me.

Blijft hier en waakt met mij!
Nu is de dood nabij,
Nooit was Ik zo bedroefd en bang,
Blijft wakker om te bidden
Totdat ik in uw midden
Straks wederkom – het duurt niet lang.

Blijft hier en waakt met Mij!
Hebt gij geen medelij?
Gij wist dat gij niet slapen mocht!
Kunt gij niet één uur waken
Zonder in slaap te raken?
Bidt God dat gij niet wordt verzocht!

Blijft hier en waakt met Mij!
Slaapt verder, ongestoord,
Ik blijf wel waken door deze nacht;
Ik blijf bij u, mijn schapen,
Uw herder zal niet slapen;
Slaapt gij maar voort – ik houdt de wacht.

Gethsemane

Geef een reactie

