De dichter en God

Onlangs heb ik in een blog een opmerking gemaakt over het
feit dat dominees, over het algemeen gezien, niet praten over hun ervaringen
met God.
Daar zijn vast allerlei redenen voor, één daarvan zal zijn
dat dominees leren dat ze het niet over zichzelf moeten hebben. De meeste gemeenteleden zitten ook niet op een persoonlijk verhaal van een dominee over zijn/haar ervaring met God te
wachten.
Deze week in Elsevier een interview met Huub Oosterhuis,
dichter en theoloog. Het interview eindigt met deze woorden:

‘Je hoort soms mensen zeggen dat zij God hebben ervaren. Dat
heb ik niet. Ik heb alleen het boek, een enerverend gebeuren. Als er een God
is, dan zal die trekken hebben van wat in dat boek geschreven staat. En ook dat
is weer een ratjetoe van vele eeuwen. Maar daar moet ik het mee doen. Meer heb
ik niet.’

Persoonlijk geloof ik Ds. Oosterhuis niet.
Ik denk dat hij wel degelijk God ervaren heeft.
Alleen de dichter heeft er geen woorden voor.

Geef een reactie

