Ochtendlied

Gisterenochtend vond ik de gemeente wat slaperig en sloom.
Een paar mensen merkten dat ook op.
Toen kon één persoon dat fenomeen verklaren:
Ik was de dienst begonnen met een avondlied!
Kijk, word je hier niet slaperig van?

De dag, door uwe gunst ontvangen,
is weer voorbij, de nacht genaakt;
en dankbaar klinken onze zangen
tot U, die ’t licht en ’t duister maakt. (Gezang 393)

Het was een fout van mij, dat heb ik ook gezegd.
Als ik een dienst voorbereid, heb ik een stuk of zes liedboeken en twee computerprogramma’s open staan op mijn bureau.
Soms hebben twee liedboeken hetzelfde lied, of dezelfde melodie met een andere tekst. Of dezelfde tekst met een andere melodie.
Ergens in die wirwar heb ik een fout gemaakt, die ik me pas bij het inzetten van het lied realiseerde.
En daar sta je dan in je ochtendgloren.
Gelukkig geldt dit couplet voor alle momenten van elke dag:
Voorwaar, de aarde zal getuigen
van U, die thans en eeuwig zijt,
tot al uw schepselen zich buigen
voor uwe liefd’ en majesteit.

Geef een reactie

