Coaching

Volgens mij weten jullie dat ik wat doe aan Personal
Coaching
.
Omdat ik nu mijn tweede baan in Amsterdam heb, heb ik voor coaching
niet al te veel tijd.
Maar meestal heb ik één of twee cliënten lopen (die ik op
mijn vrije dag inplan).
Op dit moment heb ik er twee.
Ik vind het zo boeiend en leuk om te doen.
Vooral de zogenaamde “aha-momenten”.
Je stelt een vraag of maakt een opmerking, en bij de ander
gaat een lampje branden.
Hij/zij gaat ermee aan de slag, krijgt nieuwe inzichten en
gaat dingen anders doen.

Een groot verschil tussen coaching en (het grootste deel
van) het pastoraat is dat de “cliënt” echt iets wil veranderen in zijn of haar
leven.
Pastoraat komt vaak neer op luisteren naar het verhaal van
de persoon en geestelijk voedsel geven (bijbellezen en gebed).
De persoon hoeft er verder niets mee te doen, en vaak wil
hij/zij dat ook niet.
Dienstverlening zonder concreet resultaat.
(Ik realiseer me dat dit soort contacten nuttig zijn. Ik ben niet tegen pastoraat.)

Ik zou wel verder over nadenken waarom we er bijna
automatisch van uit gaan dat pastoraat geen concrete resultaten (verandering in
denken of gedrag) voor ogen heeft.
En of dat goed is.

Coaching

Geef een reactie

