Gekraakt

Als je naar de radio luistert, dan word je bijna net zoveel
angst aangepraat over de OV-chipkaart als het terrorisme.
Onveilig.
Gekraakt.
Schending van je privacy.
Persoonsgegevens die op straat liggen. 

De laatste dagen probeer ik, via de radio, achter te komen
wat er nou echt aan de hand is. Dat is mij niet gelukt.
Onderzoek op het net levert het volgende op: 
De variant van de OV-chipkaart voor enkele reizen, kan voor
40 eurootjes gekraakt worden, waardoor een persoon opnieuw recht krijgt op twee
reizen. Dit zijn de soort kaarten die toeristen en mensen die af en toe gebruik
maken van het openbaar vervoer zouden gebruiken.
Gevaarlijk voor mij?
Volgens mij niet zo, wel nadelig voor de overheid en
vervoersbedrijven.

Het tweede grote gevaar schijnt te zijn dat persoonsgegevens
te lang opgeslagen worden door gemeenten en de vervoersbedrijven. Dat doen ze
om een goed beeld te krijgen van waar en wanneer treinen, bussen en trams
ingezet moeten worden.
Volgens het rapport wordt
vastgesteld dat er teveel persoonsgegevens worden vastgelegd en gebruikt, dat
de gegevens te lang bewaard en onvoldoende beveiligd worden en dat de reiziger
geen helder inzicht heeft in wat er met zijn gegevens gebeurt. “Dat kan ertoe
leiden dat Amsterdammers onverhoeds geconfronteerd worden met hun reisgedrag
van jaren”.

Het gaat dus op dit moment alleen om Amsterdam.
Dit lijkt mij ook een storm in een glas water.
Internetgedrag, e-mail, flitsers – als je je zorgen maakt
om je privacy in onze samenleving, dan zou ik je adviseren om snel te emigreren
naar, bijvoorbeeld, Burundi.

Volgens mij hoef je niet wakker te liggen van angst over de
OV-chipkaart.
En mijn advies zou zijn om je tijd ergens anders aan te besteden dan het Kamerdebat hierover.
Gebruik je strippenkaart om met je partner naar een museum of film te gaan.
Alstublieft.

2 responses to “Gekraakt

  • Anne

    Ik denk dat men vooral bang is dat de kaart een flop wordt. De invoering van de chipkaart is een duur en zeer ingrijpend project. Ook wordt er veel van de chipkaart verwacht (terugdringen zwartrijden, meer mensen in ov door versimpeld betaalsysteem etc.). Het lijkt er op dit moment op dat de kaart die verwachtingen nauwelijks zal kunnen waarmaken. Dat men daar opgewonden over doet kan ik wel begrijpen.

  • Henk

    Automaten kunnen geen mensen vervangen. Ook hier krijgt het OV spijt van. Geen conducteur op de tram betekende meer problemen. Een geautomatiseerde fietsenstalling betekent meer gevoelens van onveiligheid en minder service.
    De OV-chip bezuinigt mensen weg op de stations (anders kan de investering niet uit).
    De OV-chip zou een goede aanvulling kunnen betekenen. Maar van het alle mensen weghalen op stations gaat men spijt krijgen.
    Bovendien is er een groep mensen die moeite heeft met de OV-chip: toeristen, ouderen, gehandicapten.
    Het alternatief zag ik in Boston: overal tolpoortjes, maar op het station ook altijd een poort met een servicemedewerker die ook kaartjes verkocht, van de eerste tot de laatste trein.
    Het Amerikaanse OV is gemiddeld bar slecht, maar dit is een goed voorbeeld.
    Een goed

Geef een reactie

