Cool

Veel moderne, hoogopgeleide, rijke mensen hier in het westen
vinden het cool om van het bijbelboek Prediker te houden.
“Mijn favoriete boek!” roept men.
Want deze bundel wijsheden geeft uiting aan de twijfel,
onderbouwt een sceptische, zo niet cynische kijk op het leven.
Begrijpelijk, want vroeger was er geen ruimte in de kerk
voor twijfel en vragen.
Je moest gewoon slikken wat de dominee en de theologen je
vertelden.
Wij geven ons nu de ruimte om alles in twijfel te trekken,
en, potverdorie, de bijbel doet dat ook!
Gaaf!
Ik vind het wonderlijk dat mensen in arme culturen, die
nauwelijks weten of ze deze dag gaan overleven, dat niet hebben.
Wij, die alles hebben, verheerlijken de twijfel en vinden
het leven heel snel moeilijk en zinloos.
Zij, die niets hebben, lopen rond met een big smile en zijn
dankbare mensen.
Ik weet dat dit beeld niet helemaal zal kloppen, en daar
gaat deze blog niet over.
Ik wilde het gewoon even kwijt, want ik kom het vaak tegen……;-)

Wat mij opviel bij mijn voorstudie t.b.v. de gisteren
begonnen prekenserie over Prediker was het volgende.
Prediker (de filosoof) onderzoekt alles tot op de bodem,
maakt van alles mee in het leven, en roept: lucht en leegte, alles is leegte!
Werk, rijkdom, recht en onrecht, gehoorzaam zijn, netjes leven: bij alles komt
hij niet verder dan de constatering: absurde tegenstrijdigheden!
Maar er is één deel van het leven dat hij niet onderzocht
heeft.
Relaties.
Hij is geen vriendschappen aangegaan, om dan maar te
ontdekken dat een vriendschap lucht is.
Hij is niet van een vrouw gaan houden, waarna hij een diepe
zucht slaakt en concludeert: ook dat is leegte!
Wij weten allemaal dat het onderhouden van een relatie met iemand niet makkelijk is.
Dat heeft ook zijn absurde en tegenstrijdige kanten.
Maar door een relatie (vriendschaps- of liefdesrelatie) aan
te gaan kom je bij het hart van je menszijn.
En dat is nooit absurd.
Ik vraag me af waarom Prediker dat niet onderzocht heeft.
En wat dat zegt over hoe wij hem lezen.

Vapora01

Geef een reactie

