Dagteksten

Elk jaar krijg ik van een collega het boek Dagteksten, dagelijkse
bijbellezingen uit Oud en Nieuw Testament, samengesteld door de Hernhutter Broedergemeenschap.
Klik hier om het exemplaar van 2008 te bestellen.
Daarmee ben je verbonden met christenen die wereldwijd in meer dan 50 talen dezelfde
bijbelteksten lezen en gebruiken in hun leven van de betreffende dag. Dat geeft
een mooie combinatie van het persoonlijke (wat heeft deze tekst mij vandaag te
zeggen?) en het gemeenschappelijke (hoe zouden andere christenen deze tekst
begrijpen en toepassen?).
Het boek raadt je aan om de teksten in hun context te lezen,
dat doe ik ook altijd. Zodoende heb je een korte bijbelstudie, waarbij je
stilstaat bij de dwarsverbanden waar de bijbel rijk van is.

Ik denk dat ik van “Dagteksten” een categorie maak, zodat
citaten en gedachten die, naar aanleiding van dit boek, langskomen, doorgegeven
kunnen worden.

Het eerste voor dit jaar is een citaat van Reinhold Niebuhr:

De kerk is een gemeenschap van hoopvolle gelovigen, die noch
voor het leven, noch voor de dood, noch voor het heden noch voor de toekomst
bang hoeven te zijn.

Geef een reactie

