Wonderful

Ik voer niet vaak gesprekken met twee-jarige kinderen.
En ik moet eerlijk bekennen dat, toen mijn eigen kinderen zo jong waren, ik veel gemist heb.
Opvallend is het vermogen van Jeremiah om niet alleen feitelijkheden te vertellen, maar ook gevoelens en emoties. (Ten minste, ik neem aan dat dat zo is. Henk zal mij kunnen corrigeren.)
Bijvoorbeeld, zo’n zin vanochtend toen we samen uit het raam van mijn studeerkamer keken:

Look at all those nice trees and wonderful houses!

Wonderful en Nederlandse huizen.
Nooit zo met elkaar in verband gebracht……

Clinton_1

2 responses to “Wonderful

  • Henk

    Moet ik je weblog volschrijven? Kinderen hebben voluit emoties! De verrukking van een baby die zijn moeder herkent…. Het verdriet als mamma weg gaat (vanaf ongeveer 7 maanden). En ze verstoppen die emoties niet. Dat leer je pas later…. (ook niet altijd zo gezond).
    We beginnen nu in de kerk met een groep voor ouders van baby’s en peuters, dus kunnen we daar uitgebreid met elkaar over nadenken. Als 50-plusser ben ik daarbij natuurlijk wel een beetje een vreemde eend (woerd) in de bijt.
    Voor mij vormt de emotionele ontwikkeling van baby’s en peuters de basis van alle andere ontwikkeling. Maar ik zal je weblog niet overbelasten.

  • Henk

    Nog eentje, Norman. Je opmerking gaat over ‘meer’: taal en emotie.
    Kinderen leggen veel emotie in hun gedrag, maar ook in de intonatie waarin ze iets zeggen. Daarnaast kunnen taalgevoelige kinderen al snel een reeks emoties benoemen. Ze nemen ook (gemakkelijker dan wij) de emotie uit de omgeving over. Het is dus de vraag hoe je hun woorden ‘vertaalt’.
    Misschien vond Jeremiah de huizen en de bomen erg mooi. Dat kun je dus zo laten staan. Het kan ook de vertaling zijn van de sfeer in de omgeving: “Het is gezellig hier”.
    Tenslotte: wat te denken van de dochter van een Amerikaanse kennis (2½ jaar oud): “I feel sad, I need medicine” (…)

Geef een reactie

