Advent is bekeren

Gisteren gepreekt over Jesaja 9:2, een profetie voor een
volk dat het zeer moeilijk heeft.
Het volk dat in duisternis ronddoolt ziet een schitterend
licht. Zij die in het donker wonen worden door een helder licht beschenen.

Jezus citeert deze woorden aan het begin van zijn werk in
het noorden van Palestina.
Maar dan voegt hij er iets heel aparts aan toe:
‘Kom tot inkeer (bekeer je!) want het koninkrijk van de
hemel is nabij!’

Met andere woorden: Advent is niet in de eerste instantie
gezelligheid en warme lichten.
Advent is je bekeren – denken en leven in het licht van
Jezus’ komst.
Als Advent je niet tot bekering leidt, dan heb je het punt
gemist.

Ik heb in de preek een risico genomen door over het geval
van die rechtszaak te vertellen.
Want die is op mijn pad gekomen om ook mij tot bekering te
leiden.
Risico omdat dat een zeer persoonlijk iets is, waarbij je je
af kan vragen of zo een verhaal op de preekstoel verteld moet worden.
Maar ik wilde laten zien dat ook de dominee bekering nodig
heeft, ook tijdens Advent 2007.
En ik wil de gemeente daarin voorgaan.
Het risico als je zoiets niet doet is dat alles hetzelfde blijft.

Geef een reactie

