Claimcultuur

Mijn leventje is allesbehalve saai.
Ik heb nu een claim aan mijn broek – en niet zo een kleintje
ook: $50.000!
Dit is het verhaal:
Ik ben eigenaar van een woning in Willow Grove,
Pennsylvania, U.S.A.
Davisville_1
Twee appartementen die ik dertig jaar in mijn bezit heb en
waarvan de hypotheek afbetaald is.
Klik op de foto om de wijk te zien.
Daarachter loopt een spoorlijn.
Een appeltje voor de dorst, zou je kunnen zeggen.
Het huis werd jaren lang beheerd door een makelaar die
het slordig deed.
Dat wist ik, en elke poging om daar wat aan te doen is
mislukt, bemoeilijkt door het feit dat ik constant in het buitenland zit.
Zes jaar geleden heb ik het huis in handen van een andere
makelaar gedaan.
Dat leek veel beter te gaan.
Nu is het zo dat, op 01 maart 2007, een voorbijganger is
gevallen op de stoep voor het huis en heeft haar pols gebroken. Blijkbaar was de
stoep oneffen.
Nu heeft zij een rechtszaak tegen mij, als eigenaar van het
pand, ingediend.
Ze eist de som van $50.000 van me wegens, en ik citeer:
Severe
physical pain, loss of life’s pleasures, inability to tend to her social
engagements and may in the future continue to suffer same or similar injuries
or damages.

Ik ben nalatig geweest, want ik had, als eigenaar, ervoor moeten zorgen dat
de stoep egaal was, zodat mevrouw niet kon vallen.

Tot overmate van ramp, informeerde mijn beheerder gisteren mij dat er
niet goed is opgelet toen hij het dossier  kreeg, waardoor de verzekeringspremie niet
betaald werd.
In maart 2007 was ik dus niet verzekerd voor aansprakelijkheid of rechtsbijstand (nu wel, inmiddels….;-).
Ik heb nu 20 dagen de tijd om mij hiertegen te verdedigen.
Anders
kan ik veel wat “important to me” is verliezen.
De eerste stap is al genomen: ik heb mijn vader gebeld!

Ik maak hiervan een weblogserie, zodat jullie de
ontwikkelingen op de voet kunnen volgen.
Blijf kijken!
Gisterenavond op de kerkenraadsvergadering is een bestemming
vastgesteld voor de collecte op 1e Kerstdag. Ik weet al een bestemming voor de collecte van volgend jaar.

5 responses to “Claimcultuur

  • Hanne

    Oei, da’s schrikken zeg! Is die stoep dan geen gemeentegrond? Heeft die vrouw er blijvend letsel aan over gehouden ofzo? Voor zes weken arm in het gips lijkt me 50.000 dollar aan gederfde levensvreugde wel erg veel…
    Als je moet betalen kun jij je beheerder weer sewen, die is uiteindelijk nalatig geweest, lijkt me.

  • Henk

    Tsja, hoe zit dat met die stoep? Ik weet dat ik aansprakelijk kan zijn als ik de stoep niet veeg als het gesneeuwd heeft. Maar die losliggende tegels, dat hoort toch echt bij de gemeente.
    Overigens: 25 jaar geleden schreef een oom van mij een artikel over de vraag of de Amerikaanse claimcultuur naar Nederland over zou waaien. Hij noemde er een aantal wonderlijke voorbeelden bij. Inmiddels is de rij weer aangevuld, zoals de mevrouw die de magnetron-fabriek aanklaagt omdat ze haar huisdier had gedroogd in de magnetron en het dier als gevolg van die behandeling is overleden.
    Voor de Amerikaanse gezondheidszorg is die claimcultuur rampzalig. Artsen laten patiënten veel te veel onderzoeken ondergaan om maar te voorkomen dat ze een mogelijke ziekte over het hoofd hebben gezien en vervolgens een claim aan hun broek of rok krijgen.
    Nu nog wachten op een dominee die een aanklacht aan zijn jasje krijgt omdat hij iets gemist heeft in de preek. Of is dat voorbeeld er ook al?
    Overigens verwachtte mijn oom niet dat we hier de Amerikaanse claimcultuur in zijn volle omvang zouden krijgen. Wel een beetje. Dat kan ook al lastig zijn.

  • Hanne

    Bedacht gisteren in de kerk ineens (ja sorry, maar je begon er zelf over:) dat ik het verkeerde woord had gebruikt. Moet natuurlijk sue zijn in plaats van sew

  • Henk

    Ik liep nog een beetje na te denken over dat bedrag. Ondanks dat lopend nadenken ben ik niet gevallen. Anders had je misschien nóg een rekening aan je ‘toga’ gehad: omdat jij zoiets meldt kijk ik niet goed uit (….).
    Hoe komt die mevrouw aan zo’n hoog bedrag? Ik heb twee keer mijn pols gebroken. Toen heb ik de schade niet zo hoog ingeschat. Noch emotioneel, noch fysiek. Een beetje lastig, maar dat ging wel weer over.
    Of zit die mevrouw direct zonder werk & inkomen?

  • Norman

    @Henk: zo’n bedrag is een standaard bedrag. Er zou onderzoek gedaan moeten worden naar de precieze toedracht en de aard van het letsel. De advocaat zei dat hij zijn eigen arts en zelfs een ‘private eye’in zal schakelen. Zeker als de mevrouw voor langere termijn last gaat krijgen van RSI e.d. kan het ongusting zijn voor mij. Maar dit is de eerste inzet, en dat zijn vaak standaard bedragen en ‘klachten’. Er is veel wat we nog niet weten…….
    Blijf goed kijken waar je loopt!

Geef een reactie

