Manipulatie

Een kind heeft bepaalde dingen nodig (of dat denkt hij) en hij
doet een dringend beroep op zijn ouders om dat te krijgen.
Dat kan hij op een normale manier doen (voor een kind), en
soms moet de ouder ‘nee’ zeggen of niet helemaal aan de wensen van het kind
voldoen.
Wanneer het kind boos wordt, en op de grond gaat liggen
krijsen, dan kan er sprake zijn van manipulatie.
Het kind probeert een emotionele druk uit te oefenen op de
ouder zodat het krijgt wat hij wil.
De ouder moet ook weten hoe hiermee om te gaan, en dat ook
kunnen onderscheiden van normaal gedrag. 

Dat gebeurt ook in de volwassen wereld. En ook in de kerk.
Vaak horen we van leiders in de kerk die manipuleren en
chanteren. Daar zijn genoeg verhalen over bekend.
Maar gemeenteleden kunnen dat ook doen richting
leidinggevenden (ouderlingen, diakenen, dominees).
,Hij is verdrietig dat je nog niet gebeld hebt.’
,Zij is boos dat zij je nooit ziet.’
Het gemeentelid treedt op voor de “benadeelde” persoon en
legt een emotionele druk op de leidinggevende.
Vaak met hele goede bedoelingen (zorg voor de ander).

Het kan lastig zijn om te weten hoe daarmee om te gaan.
Ik ben dat aan het leren.
Fundamenteel is dat ik besloten heb om me niet te laten
manipuleren (voorzover ik dat in de gaten heb).
Als het gebeurt, maak ik het bespreekbaar.
Soms noem ik man en paard: ‘ik voel me nu gemanipuleerd’.
Dat kan een opening geven om achter te komen óf dat nou werkelijk
het geval was of niet.
Zo kan je samen een oplossing zoeken. Wat wil die persoon nou
werkelijk, en kan (of moet) ik dat bieden?

Dit zijn belangrijke dingen om over na te denken.
Want ik denk dat we dat allemaal meemaken in ons leven.
Het kan bevrijdend werken om hiervan bewust te worden (dat
je het doet en dat het je overkomt).
In dit blogje zeg ik hier niet alles over. Ik heb daar niet
eens de kennis voor.
Als je meer hierover wilt lezen, google maar manipulatie.
Stichting De Hoop (en die hebben hier ervaring mee) heeft een serie aardige korte artikelen hierover. Klik
hier.
Met deze woorden eindigt de serie, goed om mee te nemen:
Goede relaties zijn alleen mogelijk als ze gebaseerd zijn op
eerlijkheid en openheid, niet op verborgen motieven en oneerlijkheid.

One response to “Manipulatie

  • Henk

    Een boeiend thema. Daarbij is het belangrijk om te onderscheiden wat het verschil is tussen manipulatie en invloed uitoefenen.
    Ieder kind zal proberen invloed uit te oefenen. Maar: als het kind nog niet kan aanvoelen wat de ander voelt: is het dan manipulatie? (vergelijk: is het pesten of testen?).
    Als iemand niet door heeft wat hij of zij emotioneel ‘met de ander doet’: is het dan manipuleren? Er zijn mensen die heel vaak bezig zijn om anderen met lieve woorden of termen als verdrietig of zielig te beinvloeden, terwijl het toch onbewust gebeurt. Ik zie manipulatie vooral als een bewust proces.
    Als iemand expres harder gaat rijden bij een zebrapad om voorrang af te dwingen is dat manipulatie. Als iemand de voetganger niet ziet is het wel stom, maar geen manipulatie.
    Er zijn ook mensen die zich gemanipuleerd voelen, terwijl de ander heel iets anders bedoelt. Dat kan ook te maken met eigen psychische allergieën.
    Je moet het dus met elkaar eens zien te worden over motieven en achterliggende factoren.

Geef een reactie

