Relativeren

De vooraanstaande Britse Nieuwtestamenticus N.T. Wright (die tientallen boeken geschreven heeft) zegt heel vaak van zichzelf:

"Ik ben er van overtuigd dat ik, later in mijn leven, zal moeten constateren dat een derde van mijn theologie niet klopt."

Jaren geleden werd ik aangespoord om de kerk niet al te serieus te nemen door een professor die zei:

"In het jaar 5000 na Christus zullen studenten theologie boeken lezen met de titel: ,De primitieve kerk: 0-2000′."  [Dat was in de tijd voor computers en internet. Toen dacht men dat we altijd boeken zouden lezen.]

En nog een: "Theologie is autobiografie."

En de meest schokkende uitspraak voor iemand die het nu al heel wat jaren doet (en zijn gemeente): "Elke dominee heeft maar drie preken in zich."

One response to “Relativeren

  • Boele P. Ytsma

    ‘Een derde deel van mijn theologie is niet juist…’ Tja, da’s wel eerlijk. Als ik me goed herinner voegde Wright er aan toe: ‘ik weet alleen niet welk deel niet klopt’. Prachtig hoe je een relativering zelf ook weer kunt relativeren!
    Boele

Geef een reactie

