Advent: annuleren!

Cancelled_2

Als ik de touwtjes in eigen handen zou hebben, zou ik dit
jaar Advent annuleren.
Ik werk bij/voor/onder/met/in twee kerkelijke gemeentes die van
elkaar verschillen voor wat betreft locatie, samenstelling en karakter.
Ze bruisen alle twee van (jong) leven en talent, mensen die
oprecht God willen eren en dienen.
Nu, op de vooravond van een van de belangrijkste seizoenen
van het (kerkelijke) jaar, heeft iedereen het te druk, is te moe of depressief. Allemaal hartstikke legitiem.
Maar ik krijg het nauwelijks meer over m’n lippen om mensen op te
roepen dingen te doen voor Advent en Kerst.
En ik krijg er zelf steeds minder zin in – dat trekken aan
een dood paard (oneerbiedig gezegd).
Ik stel voor dat we het annuleren.
Gewoon eenvoudige diensten houden, zonder poespas, gewoon
het Woord open doen en rust zoeken bij Hem die kwam.
Ik ben in staat om het te doen, hoor…..;-)
Tenzij jullie mij kunnen motiveren om het wel door te laten
gaan.

7 responses to “Advent: annuleren!

  • Inge

    Heerlijk om meer personen ontmoeten op de digitale snelweg die vertellen van onze Hemelse Vader
    Groeten van Inge

  • Hanne

    Met eenvoudige diensten is niets mis lijkt me. Maar als je toch nog mensen nodig hebt om iets te doen of te bedenken dan bied ik me bij deze aan! (sorry, geen motivatie, maar wel een aanbod)

  • Henk

    Deze week sprak ik verschillende mensen uit de kerkelijke gemeente die al meer dan een week lang geen enkele avond thuis waren geweest. Met een gezin en met een baan. Op zo’n moment vraag ik me af: ‘waar zijn we nu helemaal mee bezig?’ God is toch geen slavendrijver?
    Er zijn gemeenten waar de last te eenzijdig op een te beperkt aantal leden ligt. Deéén zit iedere avond thuis, de ander is iedere avond op stap. Met als gevolg dat de leden die de schouders er onder zetten uiteindelijk ook afhaken.
    In de gemeente waar ik lid van ben valt me op dat veel mensen zich inzetten. Werken in de wijngaard doe je samen.
    Maar dan nog: er zijn grenzen. Wat zijn de talenten binnen de gemeente? Hoe kunnen we die talenten evenwichtig inzetten? Is al dat vergaderen wel nodig? (met de email kun je ook afspraken maken).
    Een antwoord heb ik natuurlijk ook niet. Maar als je met te weinig mensen teveel dingen wilt doen knapt de één na de ander af. Wees blij als mensen hun gaven binnen de gemeente willen inzetten. Maar kijk uit voor overvraging.
    Een kerstdienst mag van mij zeer sober.Zo’n dienst hoeft van mij persoonlijk niet eens. Het centrum van de christelijke feestdagen ligt later in het kerkelijk jaar.

  • Noa

    Voor mij is Advent juist een tijd van verwachten.Ik denk dan aan de komst van Jezus op aarde en aan Zijn wederkomst. Ik vergelijk deze periode voor mijzelf met een zwangerschap. Je zegt toch niet: laten we die negen maanden zwangerschap afschaffen en het kind gelijk geboren laten worden? Dan krijg je een prematuur als baby, met een grote kans op overlijden.
    Mijn voorstel: laten we ons gedragen als zwangere vrouwen en Advent gebruiken als een tijd van rust en bezinning. Ons richten op Jezus zelf.
    Een tip: kijk op de weblog http://noaontmoet.web-log.nl/noaontmoet/namen_van_jezus/index.html
    Groetjes, Noa <

  • Henk

    Dag Noa, misschien hebben we elkaar verkeerd begrepen. Mijn reactie betreft niet advent, maar de diensten op 24, 25 en/of 26 december.
    Kerst geeft in onze westerse wereld zo’n vertekend beeld geeft van het geloof. Met als bijkomend gevolg dat veel mensen Jezus alleen maar blijven zien als een baby en niet als Iemand die volwassen is geworden.
    Ik wil met mijn reactie zeggen: hou nu juist die diensten eens sober (maar wel gastvrij). En in de kerkdiensten vanaf komende zondag (‘de zwangerschap’) kun je al daar naar toe leven.

  • Noa

    Sorry, Henk, ik had je inderdaad verkeerd begrepen. Bedankt voor de uitleg. Mag die sobere dienst wél feestelijk zijn (ik bedoel niet allerlei “toeters en bellen”, maar vol van de blijde boodschap?
    groetjes, Noa <

  • Eline

    had ik dit nu maar eerder gezien. maar ja, druk, druk, druk. Mijn zegen heb je! Misschien is het wel eens tijd geworden om eens héél kritisch te kijken naar kerkdiensten: waarom doen we het zoals we het doen? En dan komt er vast wel een manier waarbij er wel genoeg schouders zijn om het werk te dragen.
    Zullen we de Lijdenstijd dan bij deze maar vast laten vervallen? 🙂

Geef een reactie

