Het fenomeen Weblog (2)

Even verder nadenken over dominees en weblogs.
Vroeger deden dominees hun zegje via de preek, het kerkblad
(plaatselijke gemeente) of een landelijk blad (kerkblad of krant).
Zodoende kon je veel mensen bereiken.
De bladen dienden, o.a., als plek om de theologische strijd
aan te gaan.
Toen ik naar Nederland kwam schrok ik van de manier waarop
mensen elkaar betwistten in de krant.
Een oudere gereformeerde meneer stelde mij gerust door mij het
geheim te vertellen dat de persoonsgerichte vijandelijkheden niet
persoonlijk genomen moesten worden, want het stond in de krant.

In onze tijd wordt er meer aandacht besteed aan de dominee
als persoon.
Het is geen toga die achter de preekstoel staat, maar een
mens.
Een mens die ook zijn persoonlijkheid en leven met God wil
delen.
Dat kan mooi in een preek.
Maar ook in een weblog.

Dat is wennen voor zowel de dominee als het gemeentelid.
De dominee moet leren wat hij/zij wel of niet kan/mag
zeggen.
Het gemeentelid moet leren hoe de woorden van de dominee te
verstaan.
Heb ik nu de dominee die, na de dienst, relaxt op de koffie
van alles roept?
Of heb ik de dominee van het theologische artikel in de
krant?
Waar kan ik hem/haar op aanspreken?

In de wereld is men bezig met de vraag hoe serieus je
webloggers moet nemen.
Bijvoorbeeld.
Het zou goedComputerscherm zijn als meer dominees zouden gaan webloggen,
en als de kerken het medium internet verder zouden verkennen en gebruiken.
Dat zou het gesprek tussen dominee en gemeente goed doen.
Want het feit is wel dat tegenwoordig dominee en gemeentelid elkaar eerder achter het computerscherm ontmoeten dan rondom de salontafel.

One response to “Het fenomeen Weblog (2)

  • Ben

    Goed gevonden. De communicatie tussen mensen verandert met de tijd. Ik moet denken aan nieuws dat vroeger verspreid werd over de wereld. Dat ging veel langzamer. Nu is het via het internet bijna direct. Ik hoop maar dat de inhoud van het christendom niet verandert. Dat we met z’n allen wel eerst goed nadenken over onze visie op de Bijbel en ideeën voordat we zomaar wat “bloggen”.
    De informatie over de Bijbel moet wel zuiver zijn, vooral omdat niet-christenen het ook kunnen lezen.

Geef een reactie

