Het gaat beter met de wereld!

Ik kon er bijna niet van slapen.
Simon Rozendaal was gast op Pauw en Witteman.
(De uitzending staat nog niet op www.uitzendinggemist.nl, maar je kunt
het ongetwijfeld later vandaag zien.)
Hij is al meer
dan 20 jaar wetenschapsredacteur van Elsevier.
Hij heeft net een boek geschreven dat ‘Het Grote Goed Nieuws
Boek’ heet.
Daarin bestrijdt hij de stelling dat vroeger alles beter
was.
Volgens Rozendaal zijn ‘we’ te pessimistisch en is daar geen
reden toe.
Hij maakt zich sterk voor de stelling dat, als je kijkt naar
alle indicatoren van hoe het nu gaat met onze wereld, ze allemaal reden geven
om optimistisch te zijn.
Het gaat niet slechter met de wereld met de afgang nu in
zicht.
Nee, het gaat juist beter.

Dat heb ik nu – stiekem – al een hele tijd geloofd!
Eerlijk gezegd snap ik alle pessimistische geluiden niet.
Ik ben van mening dat, als je gewoon goed en objectief
kijkt, en onze wereld vergelijkt met die van 100 jaar geleden, of 1000 jaar
geleden, dat je je aan de conclusie niet kan ontrekken dat de lijn stijgend is.
En nu hebben we het over de grote indicatoren.
Het is erg in Darfur en Bagdad.
Het kind dat misbruikt wordt in een woning in Vriezenveen en
de zieke Mexicaanse illegale immigrant: dat is allemaal te erg voor woorden.
Maar je moet deze dingen plaatsen in het licht van de grote
lijnen, en niet andersom.
Hieronder twee dingen die deze stelling onderbouwen.
Het eerste stuk heb ik van een weblog gekregen, alleen ik
weet niet meer welke weblog.
Mijn excuses daarvoor. Maar meestal kijk ik verder dan mijn
neus lang is, en ik geloof dat deze informatie uit een betrouwbare bron komt.
De tweede is een lezing gegeven door Hans Rosling, een
Zweedse wetenschapper (geen Amerikaans optimisme, dus).
Als je Engels kan volgen, zeer de moeite waard, en niet
alleen vanwege de geweldige presentatie.

Ik geloof dus dat het beter gaat met ons, niet slechter.
Dat geloof zal als ketterij beschouwd worden, net zoals
wanneer iemand zou beweren dat de hel niet bestaat.
Ergens vinden we het lekkerder om pessimisten te zijn.

As I’ve pointed out several times already, annual per capita
income (in real dollars) was $90 in 12,000 BCE. It took nearly 14,000 years for
it to double to $180 in 1750. By 2000 it was $6,600 a year! The number of
people in the world living on less than a $1 a day (in real dollars) was 84% in
1820. Today it is less than 20% and expected to be less than 10% by 2020. All
of this during a period when the world population grew from less than 1 billion
people to 6 billion people! Furthermore, in all but a handful of nations the
number of children dying before their first birthday has fallen to
well under 10% (less than 1% in developed nations), life expectancy has risen
by 50-100%. No nation that engages in open trade with other nations has
experienced famine in the last fifty years. Disease after disease is being
eradicated.
We live in an era of the greatest expansion in widely shared
wealth and health in the history of humanity! By historical standards, the last
300 years of human history are just stunning.

Hier is de link naar Hans Rosling.

Geef een reactie

