Dilemma

Stel, je bent illegaal in Nederland en
wordt ziek.
Je kan dan altijd terecht bij de
huisarts of het ziekenhuis, die helpen iedereen.
Wie echter chronisch ziek wordt en
verzorging nodig heeft wordt aan zijn lot overgelaten.
In EénVandaag het verhaal van Ozbein
Eminoski (34).
Hij lijdt aan een ernstige spierziekte
en moet eigenlijk verzorging krijgen, maar kreeg die tot voor kort niet.
De rechter moest er aan te pas komen om
de ernstig zieke man in een verzorgingstehuis te laten opnemen.
En dat vindt de VVD een beslissing met
ernstige gevolgen, de partij vreest voor ‘aanzuigende werking’ van zieke
illegalen die naar Nederland komen voor een gratis behandeling.

Klik hier om de video te zien.
Dit is een dilemma om stil van te
worden. (Afgezien van het aangrijpende persoonlijke leed van dhr Eminoski.)
Ik snap beide kanten van het verhaal.
Ik moest denken aan de keer dat ik een
aanvraag voor bijzondere bijstand voor medische kosten van een minderjarige
jongen die illegaal in Nederland verbleef af moest wijzen.

Zeer moeilijk.
Mijn enige troost was dat de vader tegen me zei: ”Je hebt me
als mens behandeld”.
Ergens daar ligt de weg die we moeten volgen, denk ik.

Geef een reactie

