Probleemjeugd en kinderbijslag

Het komt als stoer, daadkrachtig en effectief over om voor
te stellen dat het inhouden van de kinderbijslag een deel van het antwoord van
de samenleving kan zijn wanneer het om probleemjongeren gaat, zoals nu in
Amsterdam West.
Als je daar zelf 10 seconden bij stilstaat én gebruik maakt van je algemene kennis, en ook nog eens
10 seconden besteedt aan het googelen, dan realiseer je je meteen dat dat nergens
op slaat.
Gisteren las ik in de Spits dat de jongeren die opgepakt
zijn 16, 17 en 19 jaar zijn.
Volgens dit bericht zijn ze 16, 26 en 27.
Vanaf je 18ste krijgen ouders geen kinderbijslag meer.

Stel dat de jongeren 16 of 17 zijn.
Als een kind van 16 of 17 nog op school zit, dan krijgen de
ouders wel kinderbijslag.
Maar dan zou je denken dat die jongeren genoeg binnen het normale
maatschappelijke circuit zitten dat er andere manieren zijn om ze aan te pakken
(combinatie school/thuis).
Als een kind van 16 of 17 niet naar school gaat en niet
werkt, dan moet hij/zij verplicht zich in laten schrijven bij het CWI zodat hij/zij
zo snel mogelijk aan het werk gaat. Hij/zij moet ook elke aangeboden baan
accepteren.
Met andere woorden: de ouders van een kind dat 16 of 17 is
krijgen al geen kinderbijslag meer als hun kind niet (deeltijd) naar school gaat en/of niet
werkt. (Algemene Kinderbijslagwet Art. 7 lid 2 en 7). Volgens mij zijn het juist deze jongeren die de meeste problemen veroorzaken.

Daarbij moet je bedenken dat de meeste ouders van
probleemjeugd meer dan één kind hebben.
Als een gezin zes kinderen telt, dan kost het afpakken van
de kinderbijslag voor één kind €378,80 per jaar.
Wanneer een gezin maar 2 kinderen heeft, dan kost het de
ouders €135,36 per jaar. Klik hier voor de hoogte van de kinderbijslag.
Dit zal wel pijnlijk zijn voor deze ouders, maar in feite
zijn deze bedragen peanuts, zeker in vergelijking met de schade die aangericht
is (kan worden) door deze jongeren.

Mijn punt: (hé hé)
De overheid klaagt over de koof tussen de politiek en de
burger.
Met zulke soundbites maakt de overheid de kloof alleen maar
groter, in ieder geval wat mij betreft.
Kom maar met ideeën die ergens op slaan, zoek de nuances een
beetje op, laat zien dat jullie echte oplossingen zoeken in plaats van politiek
gewin.
Als de overheid mij serieus neemt, dan heb ik meer de
neiging om haar serieus te nemen.

2 responses to “Probleemjeugd en kinderbijslag

  • Willem

    Ronduit belachelijk, dat de politie geldelijke sancties in het vooruitzicht steld bij verkeersovertredingen om de veiligheid op de weg te vergroten ala, je weet waar je aan toe bent als je te hard rijd maar dit…., geen woorden voor.Laten ze de jongeren maar betalen voor wat ze hebben aangericht (en dan bedoel ik niet de ouders), nee voor elke aangerichte euro schade werken. Leren ze en hun verantwoordelijkeheden en ze leren werken voor hun geld en tijdens de arbeid kunnen ze geen rottigheid meer uithalen.

  • Henk

    Ook ik vrees dat zulke proefballonnen de kloof alleen maar vergroten.
    Wel opmerkelijk is dat Achmed Marcouch, stadsdeelraadvoorzitter van Slotervaart, zich kan voorstellen dat zo’n maatregel wordt genomen. Hij noemde als voorbeeld dat als kinderen van 6,7 jaar ’s avonds laat alleen op straat spelen, als ouders zich nooit op school laten zien, als ze iedere hulp afwijzen, dan zou je ook deze maatregel moeten kunnen overwegen.
    Er zijn ook ouders die hun kinderen nadrukkelijk instrueren om niet naar Nederlanders te luisteren. “Vertrouw geen enkele blanke”. Of “Spuug op de Hollanders, het zijn onreine beesten.” Deze ouders wijzen iedere hulp en ieder advies af.
    Het zijn uitzonderingen. Maar ik kan me voorstellen dat je je in zulke situaties af gaat vragen welke sancties je achter de hand zou kunnen hebben. Ik vraag me dat tenminste wel af als ik daarmee word geconfronteerd.
    Helaas was de maatregel nu in een politieke context geplaatst. Dat werkt escalerend. Het was dus niet het goede moment. Maar ik kan me dus voorstellen dat ook een fiannciële sanctie een overweging zou kunnen zijn.

Geef een reactie

