Amos

Vind je de profeten van het Oude Testament niet mooi?
Wat kunnen ze scherp zijn!
Amos:
Vrouwen, luister naar deze woorden! Jullie zijn als vette
koeien die de berg van
Samaria kaalgrazen: jullie onderdrukken de zwakken,
mishandelen de armen en zeggen tegen je man: ‘Breng ons iets te drinken!

Jullie vertrappen de zwakken en eisen een deel van hun graan
op. Daarom: huizen van steen hebben jullie gebouwd, maar je zult er niet in
wonen; prachtige wijngaarden hebben jullie geplant, maar je zult er geen wijn
van drinken. (ecologische voetafdruk?)

Ik heb een afkeer van jullie feesten, ik wijs ze af, jullie
samenkomsten verdraag ik niet.
Bespaar mij het geluid van jullie liederen; de klank van
jullie harpen wil ik niet horen.

Laat liever het recht stromen als water, en de gerechtigheid
als een altijd voortvloeiende beek.

Dáárvan word je, op een maandagochtend, even wakker geschud!

One response to “Amos

Geef een reactie

