Angsthazen

Eenheid_poster_4_1
Sorry, maar je komt het overal tegen in de Nederlandse
kerkelijke wereld. Je zou willen dat het niet zo was, maar je ontkomt er niet
aan.
Angst.
En nu niet angst voor de hel of iets dergelijks – maar voor
buitenlanders.

In een artikel van 13 oktober jl. ,Opnieuw Beginnen in
Amsterdam’
wordt geschreven over maar liefst tien
missionaire gemeentestichtingsprojecten die zijn ontstaan vanuit
orthodox-gereformeerde kerken. Bijna alle hebben banden met de Amerikaanse
Redeemer Church in New York City.
Bij de vraag ,
Hoe groot is de rol van de Amerikanen in dit alles?’ geeft
Al Barth uit New York aan dat dit een gevoelige vraag is.
Hij is bang voor
negatieve reclame, alsof de Amerikanen de boel zouden willen overnemen.

In een artikel van vandaag, spreekt
o
ud-zendeling Vreugdenhil zijn diepe
teleurstelling uit dat predikanten uit Indonesië
en Nigeria niet voor mogen gaan in Nederland in de Gereformeerde Gemeenten.

Hij schat in dat wat hijzelf als
een verrijking beschouwt, het evangelie gebracht vanuit een andere culturele
achtergrond, veel mensen juist angst inboezemt. Dat speelt volgens hem een rol
in de synodebespreking.

Ik realiseer me dat dit voor mij
persoonlijk een gevoelig onderwerp is.
Misschien té gevoelig. Dat zeggen
ook vrienden wel eens tegen mij. Daar moet ik voor waken.
Maar toch: het is lastig dat
bepaalde buitenlanders bijna nooit positief in het (christelijke) nieuws
neergezet worden.
Minachting of angst voeren de
boventoon. 

Soms begrijp ik die Marokkanen wel.

One response to “Angsthazen

  • Henk

    Het is een thema dat mij veel bezig houdt. Hoe interpreteren mensen? Op mijn blogs van gisteren en vandaag staat daar ook iets over (er volgt er nog eentje).
    Wat je o.a. ziet is dat mensen een soort denkraam ontwikkelen. Alles wat Marokkaans is is fout. Alles wat Amerikanen doen is verdacht. Helaas hebben de Amerikanen daarin met Bush ook wel een erg slechte PR-ambassadeur….
    En omgekeerd merk ik dat beeld ook als ik ‘Marokkaanse Nederlanders’ spreek. Nederlanders zijn niet te vertrouwen en hebben het er alleen maar over dat wij zo slecht zijn. En als ik Amerikanen in de USA over Nederland sprak. Ik had trouwens ook reizen naar de USA nodig om meer genuanceerd over de Amerikaanse samenleving te kunnen denken… (bijvoorbeeld de beleefdheid in het verkeer waar jij over schreef, ik dacht alleen maar aan racende grote bakken…)
    Volgens mij wordt dit proces versterkt omdat we elkaar niet werkelijk ontmoeten. De enige manier is”: met elkaar in gesprek, elkaar ontmoeten.
    Als je echt elkaar in de ogen kijkt zoals Jezus dat deed (jouw preek van 28 oktober) kijk je ook anders naar de ander. Dan kijk je ook genuanceerd naar andere volken. bevolkingsgroepen en landen.

Geef een reactie

