Met kwaad vervuld!

Een belangrijk thema van de dienst en preek van gisteren was
de zonde.
(Voor de duidelijkheid: een preek werd gelezen, de preek was
van een bevoegde dominee.)
Vrij aan het begin van de dienst zongen we Psalm 32, met, o.a.,
deze regel:
Ik was ontrouw, ik was van kwaad vervuld…
En dat thema kwam ook duidelijk in de preek naar voren (de
genade was ook rijkelijk aanwezig – het was niet eenzijdig).
Ik dacht bij mijzelf (waarschijnlijk onder invloed van
lichte hoofdpijn):
Jij hebt lef, om dat zo in onze huidige samenleving te
roepen!

Bedoel je dat nou echt te zeggen, tegen deze mensen die in
de stoelen zitten – sommigen al jaren christen, anderen net nieuw in het
geloof?
Jullie zijn ontrouw, met kwaad vervuld!
Want mijn ervaring is dat de meeste christenen dat niet
geloven.
Ik heb het in mijn pastorale werk nauwelijks meegemaakt dat
iemand dit toe wilde geven (terwijl ik vaak dacht – je zou daar baat bij hebben….;-)
Laat staan de gewone Nederlander.
(Na de incidenten vorige week in Amsterdam van geweld op scholen en in een politiebureau, heb je ergens het woord “zonde” gehoord als
mogelijke oorzaak?)
Min of meer uit de losse pols wordt dat geroepen.
Niemand staat er bij stil hoe schokkend dat is.
Het had mij geholpen als die link duidelijker gelegd was.
Want het kwam een beetje op mij over als christelijk jargon:
wij roepen het wel, maar we geven daar verder geen inhoud aan.

P.S. Ik bedoel dit helemaal niet als kritiek op degene die
de dienst leidde. Het was een fijne dienst. Dit waren mijn gedachten toen ik –
zonder hoofdpijn overigens – naar huis fietste.

Geef een reactie

