In de kerkbank

Vorige week heb ik geschreven over de dominee op de
preekstoel als mens.
Vandaag even over het gemeentelid als mens.
Want gisteren zat ik in de “kerkbank” (dat zijn tegenwoordig
stoelen – en comfortabele stoelen ook nog) van mijn eigen gemeente.
En ik realiseerde me weer hoe predikanten en gemeenteleden
heel anders het kerkgebouw betreden.
Als predikant kom ik (meestal) vol energie en met een
boodschap die erom schreeuwt verteld te worden de kerk binnen.
Als gemeentelid was ik zondagochtend vroeg wakker met lichte
hoofd- en keelpijn, en ik had van alles en nog wat aan mijn hoofd toen de dienst
begon.
Een vraag die meteen in me opkwam was: waar gaat hij het
over hebben?
Dat die vraag zo nadrukkelijk aanwezig was verraste mij.
Verder moest ik er wel moeite voor doen om me aan te sluiten
bij de dienst en er wat uit te halen.
Dat lag niet aan de voorganger, maar aan mij.
Het lag er zo voor de hand om passief de boel over me heen
te laten komen en, aan het eind, tevreden naar huis te fietsen: dat heb ik weer
gehad.

Het was goed om bewust te zijn van wie ik was toen ik daar
zat.
Volgende week ga ik een paar dingen anders doen.
Voor meer over de preek van gisteren, zie de volgende blog.
(Blogs moeten niet al te lang zijn, anders haken lezers af.)

One response to “In de kerkbank

  • Henk

    Goed idee, Norman, om gewoon eens als gemeentelid ‘in de bank’ te zitten. Daar nemen (of krijgen) veel predikanten onvoldoende de tijd voor….
    Ook je andere opmerkingen dagen uit tot een reactie…. Wat is zonde? Hoe komt het dat we zo’n thema langs ons heen kunnen laten gaan. Wat is het ‘effect’ van een preek? Maar ik laat dat toch maar even liggen. Ook reacties moet je kort houden….
    Ik ben natuurlijk wel benieuwd wat je zondag anders gaat doen….

Geef een reactie

