Vrije zondag

Ik zal eerlijk zijn: het is 10.30u, zondagochtend, en ik zit
thuis.
Een vrije zondag.
Het is heerlijk om niet de druk te voelen een gemeente mee
te nemen in een dienst, en het Woord door te moeten geven zodat het begrepen
wordt en de mensen iets doet.
Begrijp me goed: ik ben blij met m’n roeping, en ik doe het
met veel plezier.
Maar het is wel zo, dat je daar om 10.00u moet staan,
ondanks hoe je je van binnen voelt en wat er in je leven aan het gebeuren is.
Dominees zijn niet de enige arbeiders die onder druk staan. Veel
mensen moeten een prestatie leveren ongeacht hun persoonlijke omstandigheden. 

Het enige wat ik wil zeggen is: als je in de kerkbank zit en
naar de dominee luistert, vergeet niet dat daar een man of vrouw staat, met
zijn of haar eigen leven. Je hebt waarschijnlijk geen idee van wat er allemaal
in hem of haar zich afspeelt.
Iemand zei ooit: alle theologie is autobiografie.
Hoe ouder ik word, hoe meer ik denk dat hij gelijk heeft.

Geef een reactie

