Navolging 3

Meer Bonhoeffer:

Over Maarten Luther en hoe hij Jezus volgde:
De eerste keer, toen hij in het klooster ging, had hij alles achtergelaten; alleen zichzelf, zijn vrome ‘ik’ niet. Ditmaal (toen hij het klooster verliet en de wereld in ging, n.v.) was hem ook dat ontnomen. Hij volgde niet op grond van eigen verdienste, maar op grond van Gods genade. (…) Luther moest het klooster verlaten en terug in de wereld, niet omdat de wereld op zichzelf goed en heilig zou zijn, maar omdat ook het klooster niets anders was dan de wereld.

Even terzijde:
Vorige week heb ik ongeveer 20 christenen gesproken en Bonhoeffer en zijn boek Navolging genoemd. Maar 2 of 3 wisten wie hij was. Ik ondervind steeds een gebrek aan algemene kennis over de bijbel, theologie en kerkgeschiedenis onder christenen, vooral de generaties jonger dan ik. Het is de oudere generaties niet gelukt om die kennis door te geven.
En daarom kan ik de zorg onder veel kerkleden om het verloren gaan van ons "erfgoed", en het verlangen terug te gaan naar de methodes van vroeger (catechisatie, leerdiensten, stijl van prediking, liturgie e.d.) niet helemaal begrijpen.
Emotioneel wel, want ik snap hoe pijnlijk dat is. Maar praktisch niet.
Want we zijn het erfgoed al grotendeels kwijt.
En die methodes hebben ons niet geholpen het vast te houden.
Teruggaan naar hoe het vroeger was om de zaak te herstellen lijkt mij geen praktische oplossing. Wij moeten vooruit kijken, want ik vind het wel jammer dat die kennis kwijt is geraakt, en ik denk dat het goed zou zijn om daar wat aan te doen.

Maar goed….  in ieder geval:
Carpe diem!

2 responses to “Navolging 3

  • willem

    hoi norman
    je hebt het MIJ niet gevraagd! anders zou ik je verteld hebben dat ik zelfs een boek gelezen heb over zijn leven. vraag met niet naar de titel, het is lang geleden.
    naja, ik ben altijd erg geïnteresserd in het verzet IN DUITSLAND. mss een btje omdat mijn vader tot zijn nek in het verzet zat (weliswaar in NL).
    groetjes (vooral ook aan cyndi)

  • Henk

    Hoi Norman, ik ben wel erg verbaasd dat zelfs de naam van Bonnhoefer onbekend is bij zóveel mensen. Over welke leeftijd heb je het?
    We hebben het wel eens over ‘Going Titanic First Class’. De scheepskapel speelt rustig door terwijl het schip bezig is te zinken.
    Het probleem is dat oude overdrachtmethoden niet meer schijnen te werken, maar dat we evenmin goed weten welke nieuwe manieren wél aansluiten op de vragen van deze tijd.
    Eén van de manieren die wél goed werkt zijn de levende voorbeelden: gemeenteleden die met overtuiging hun verhaal kunnen vertellen over hun ervaringen met het geloof.
    Waarom spreekt dat lied van Bonnhoeffer mij nu zo aan? ‘Door goede machten trouw en stil omgeven’….’ ( Lied 398 LvK). Als je vertelt in welke omstandigheden Bonnhoeffer dat schreef vergeten veel mensen hem nooit meer…. En dan zing je het lied ook anders.

Geef een reactie

