Eenheid 9

Het derde principe is het volgende:

Wij streven naar eenheid in denken en streven

In een specifieke gemeente/kerk, in een specifieke plaats,
zoeken we Gods wil voor ons voor wat betreft visie, vorm en manier van kerk zijn.
Vanuit de eenheid die ons gegeven is zoeken we het beste
voor elkaar en de omgeving.
En we doen dat binnen de context waarin we ons bevinden.
Dat betekent dat elke plaatselijke gemeente er anders
uitziet qua samenstelling en missie.
De bijbelse vergelijking met een lichaam is hier nuttig
(alhoewel het niet alles zegt).
Wij zijn allemaal mensen, we hebben allemaal een lichaam.
Dat delen we gemeen met elkaar.
Maar mijn lichaam is – gelukkig – niet jouw lichaam. En – ook
gelukkig – andersom ook niet. 

Ik denk dus dat we, binnen de kaders van de plaatselijke
gemeente, opgeroepen worden om ons echt in te spannen om tot een eenheid van
missie op die plek te komen.
Maar dat is heel wat anders dan dat we één moet zijn qua missie met de kerk in een andere plaats (morgen meer over de veelkleurigheid).

Het kan voorkomen dat je het er niet eens kan worden over
wat je missie en visie nou is.
Je erkent je eenheid in Jezus en je hebt elkaar lief. Maar
het lukt gewoon niet.
Dan zou het kunnen zijn dat ieder zijn eigen weg moet gaan.
Wij hebben daar een voorbeeld van in Handelingen (15:39): Een en ander leidde tot grote onenigheid,
zodat ze uit elkaar gingen en Barnabas samen met Marcus naar Cyprus vertrok.
Paulus koos Silas als reisgezel en vertrok eveneens…

Dit wil je niet, maar soms kan het niet anders, want we
blijven mensen.
Dat doet dan niets af aan het feit dat we één zijn in Jezus,
en de opdracht om elkaar lief te hebben.
Tussen Paulus en Marcus kwam het weer goed: Haal Marcus af
en breng hem mede, want hij is mij van veel nut voor de dienst,
schrijft Paulus
aan Timotheüs. 

Ik heb dit één keer meegemaakt in mijn leven.
Dat ik met iemand moest breken wegens een verschil in missie
en inzicht.
Ik weet nog niet of het goed komt tussen ons.
Ik hoop het wel.

Geef een reactie

