Rijgedrag

Wij hebben de laatste 11 dagen bijna 2000 mijl gereden – meer dan 3200 km. Wij raakten niet een keer geirriteerd door het rijgedrag van andere bestuurders. Geen een keer had ik de neiging om de middel vinger op te steken (is dat inmiddels illegaal in Nederland?). Geen bumperkleven. Iedereen goed vooruit kijken, anticiperen. Ik moet zeggen dat ik – in positieve zin – onder de indruk ben van het rijgedrag hier.

Schoolbus3 Het enige negatieve was een klein schoolbusje van het Leger des Heils, waarvan de vrouwelijke bestuurder meer dan 120km/uur reed, terwijl de kinderen geen enkele veiligheidsgordel droegen (zo’n bus heeft ze niet eens – geen schoolbus heeft ze hier). Wij vonden dat dat niet kon.

Ook heerlijk dat je rechts in kunt halen!

One response to “Rijgedrag

  • Henk

    Ik herken wat je schrijft. De rijstijl van veel Amerikanen vond ik relaxed. Bij iedere kruising stoppen, ook voor mij als fietser. In plaats van ‘ik eerst’ was het: ‘na u, na u!’
    Overigens waren er ook wijken (meestal de arme wijken) waar ik de rijstijl minder ontspannen vond. Misschien ook wel vanwege de ervaren onveiligheid.
    Wat ik niet begrijp is de manier waarop de auto gebruikt wordt in de USA. Zelfs voor een paar honderd meter moet de motor gestart worden. Alsof je benen alleen bedoeld zijn voor het gebruik in de tennishal. Lees daarvoor: Bill Bryson.
    Diezelfde onzorgvuldigheid geldt mijns inziens ook voor de manier waarop er met andere grondstoffen wordt om gegaan.
    Trouwens: wat te denken van een meertje in de natuur waarbij de lucht vergeven was van de benzinedampen doordat al die campers de airco aan hadden…
    De christelijke visie op rentmeesterschap lijkt wat dat betreft in de USA nog niet te zijn doorgedrongen. Gelukkig vond ik in Washington DC een christelijke boekhandel met veel publicaties die accenten leggen bij de zorg voor het milieu vanuit christelijk perspectief.

Geef een reactie

