Schapen en bokken

De tekst voor zondag a.s. is de gelijkenis van de schapen en de bokken.
Leuk om op ontdekkingsreis te gaan door deze gelijkenis.
Ik heb zeven Nederlandstalige commentaren over de gelijkenissen van Jezus op de plank staan (afgezien van een aantal op mijn harde schijf).
Tot mijn verbazing schrijft er maar één over deze gelijkenis.
In de rest wordt het volledig overgeslagen, behalve bij een waar staat: "dit is geen gelijkenis, en om niet uitvoerig te worden, laten wij dat rusten."
Wat ik dus niet wist, is dat er sommigen zijn die vinden dat dit verhaal geen gelijkenis is.
In de rest van de boeken (engelstalig) waar deze gelijkenis wel behandeld wordt, wordt er nauwelijks iets gezegd over de moeilijke begrippen van dit verhaal:
Het eeuwige vuur.
Het eeuwige leven.
De eeuwige straf.

Blijkbaar zijn de veronderstellingen zo overduidelijk ontegenzeggelijk dat je er geen woord aan vuil hoeft te maken.
Dat ga ik zondag wel doen.

One response to “Schapen en bokken

  • Henk

    Ik las vandaag een hoofdstuk uit een boekje van ds. Buskes. Het zette me opnieuw aan het denken. Heeft zijdelings raakvlakken met de thema’s die jij bij herhaling aansnijdt. Ds. Buskes verzet zich tegen het beeld van God als Onze Lieve Heer. Op goede gronden vind ik. Terwijl hij wel het beeld van de verzoening en van de leifhebbende God vasthoudt.
    Titel van het boekje ben ik alweer vergeten, maar kan het wel weer opsporen.

Geef een reactie

