Frustratie

Een niet-wetenschappelijk onderzoek naar waar predikanten
het meest over gefrustreerd raken.
Honderden predikanten gaven deze topdrie:

  • Te weinig voorbereidingstijd (29%)
  • Te weinig  “aansluiting”
    met de gemeente  (22%)
  • Gebrek aan verandering in de levens van gemeenteleden (18%)

“Ik krijg geen feedback. Niemand laat weten dat wat ik
gezegd heb geland is. Maakt het wat uit dat ik preek? Of ben ik alleen tijd aan
het verspillen?”

“Ik heb het meegemaakt dat toehoorders verveeld kijken,
voorover buigen en hun hoofd laten rusten op de kerkbank voor ze, naar vrouw en horloge kijken met een blik van ‘hoe lang nog?’ Met andere woorden: ik heb alles meegemaakt
behalve dat iemand werkelijk opstaat en roept: ‘Kan ik nu weg?’”

“Waarschijnlijk is de grootste frustratie dat mensen, na een
goede exegeses en voorbereiding en een goede voordracht, aangeven dat ze het
met je eens zijn, maar dan er verder helemaal niets mee doen.”

Mijn ervaring is dat je niet veel moet verwachten van één
preek.
Verandering kost tijd.
Ik meen veranderingen waar te nemen in mijn gemeente waar ik
blij om ben.
Mijn frustratie (als het er is, en dat is er dan ook
meestal) is dus een gevolg van een visie die teveel gericht is op de korte
termijn.

Geef een reactie

