Kinderpreek

Vanochtend werd een baby gedoopt bij ons in de kerk.
Komt gelukkig vaker voor.
Maar ik had ook als tekst twee van de moeilijkste hoofdstukken uit de bijbel: Mattheüs 23 en 24: vol verwijt, oordeel, hel en verdoemenis, en verduisterde zon en maan en dat soort dingen meer.
Mijn eigen beleid is dat ik de preektekst niet wijzig bij bijzondere diensten – anders moet ik twee keer per maand afwijken van mijn preekserie.
Bovendien: ik vind het een leuke uitdaging om ook de "moeilijk" teksten te bespreken wanneer de kerk vol is met gasten, waarvan je weet dat sommigen nauwelijks in de kerk komen.
Ik besloot om de preek te vertalen in een verhaal voor dat baby’tje.
Gewoon wij met z’n tweeën.
Onder het motto: als een kind het begrijpt, dan loop je een groot risico dat de volwassenen het ook begrijpen.
Die vorm dwong mij om de punten die ik wilde maken eenvoudig en duidelijk te stellen.
Zaterdag kreeg ik het idee om het kind op schoot te houden, gewoon tegen haar te praten, en de rest van de gemeente te "vergeten".
De ouders stemden ermee in, waarbij, uiteraard, wij bereid zouden zijn voor de mogelijkheid dat het kind het, halverwege de preek, op een krijsen zou zetten.
Maar niets daarvan. Gelukkig had ze zich net vol gedronken.
Zij lag rustig en wakker in mijn armen, ik kon gewoon tegen haar praten. Opa en kleinkind.
Het was voor mij indrukwekkend en mooi.
Ik hoop dat ik haar (en haar ouders) iets meegegeven heb waar ze, voor de rest van haar leven, wat aan heeft.
Met andere woorden: dat het meer was dan een schattig beeld, daar zo in een stoel met z’n tweetjes voorin de kerk.

(Je kan de dienst en preek hier beluisteren. Klik op de kaart "Noord Holland", Heemstede, NGK Petrakerk. Het balkje vooruit schuiven als je niet de hele dienst wilt beluisteren.)

One response to “Kinderpreek

  • willem

    hoi norman
    SCHITTEREND! volgens mij heb ik je verteld over een begrafenisdienst. dit was nèt ff spannender, omdat je afhankelijk was van de dopeling. ik hoop dat je er op ingesteld had wat je moest doen als het kindje was gaan krijsen…
    opa en kleinkind. dat beeld spreekt me aan. ik meel daar nog wel over.
    willem

Geef een reactie

